آخوند روحانی: مجلس مانع لغو تحریم‌ها و به ثمر رسیدن مذاکرات وین شد


سخنگوی دولت نیز پیشتر شورای عالی امنیت ملی ایران را باعث لغو توافق اولیه حاصل شده در مذاکرات وین اعلام کرده بود
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در حالی که کمتر از دو هفته از عمر دولتش باقی مانده است، مدعی شد که مصوبه مجلس موسوم به «قانون اقدام راهبردی» مانع از لغو تحریم‌ها و به ثمر رسیدن مذاکرات اتمی وین شد.
روحانی، پنج‌شنبه 31 تیر، در جلسه هیات دولت علت شکست مذاکرات اتمی وین و عدم لغو تحریم‌ها را قانون اقدام راهبردی مجلس دانست و گفت: «اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تحریم‌ها را پیش از فروردین برداشته بودیم.»
طبق قانون موسوم به «اقدام راهبردی» مصوب مجلس ایران در آذر گذشته، می‌بایست همه تحریم‌های آمریکا یکجا و همزمان و به طور راستی‌آزمایی شده برچیده شوند و همزمان درصد غنی‌سازی اورانیوم ایران به حداقل 20 درصد افزایش یابد.
مخالفت شورای عالی امنیت ملی ایران
پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران درباره دلایل امضانشدن تفاهم بر سر بازگشت به برجام تصریح کرد که شورای عالی امنیت ملی تفاهم اولیه در مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها را رد کرده است.
ربیعی گفته بود که «کمیته‌ شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس مصوب در آذر 1399، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داد.»
اندکی پس از انتشار این خبر، کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با تکذیب اظهارات ربیعی گفت: «اظهارات منتسب به سخنگوی محترم دولت در خصوص جمع‌بندی‌های هیئت تطبیق را که از سوی رسانه‌های گروهی منتشر شده است، تکذیب می‌کنم.»
خسروی گفت: «بر خلاف آنچه اظهار شده، هیات مذکور اساسا به موارد عدیده مهمی پرداخته که مذاکرات وین به دلیل مواضع قلدرمآبانه طرف آمریکایی و بعضا طرف‌های اروپایی در مورد آنها به نتیجه نرسیده و از توافق دور بوده است.»
امتیاز توافق در وین برای دولت رئیسی
روحانی چهارشنبه گذشته نیز گفته بود که اگر در آذر ماه اصل 60 قانون اساسی رعایت می‌شد، همه تحریم‌ها در اسفندماه لغو می‌شد.
بر اساس اصل 60 قانون اساسی ایران، اعمال قوه مجریه، جز در اموری که در این قانون مستقیما به عهده «رهبری» گذارده شده، از طریق رئیس‌جمهوری و وزرا است.
روحانی به‌طور ضمنی با اشاره به این اصل قانون اساسی ایران، مجلس را متهم کرد که در کار قوه مجریه و اختیارات رئیس جمهوری به طور غیر قانونی دخالت کرده است.
گفته شده که رد تفاهم‌نامه تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی در مذاکرات اتمی وین با قدرت‌های جهانی با این هدف انجام شده تا امتیاز سیاسی توافق در مذاکرات به نام دولت ابراهیم رئیسی ثبت شود.
روحانی پیشتر نیز در سخنانی با انتقاد از کارشکنی رقبای سیاسی‌اش در ایران گفت که «حل مشکل رفع تحریم‌ها دست خود ایران است و ما می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند.»
او در هفته‌های اخیر بارها از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای وین و احیای برجام ابراز امیدواری کرده و مدعی شده بود که بخش‌های اصلی تحریم‌ها برداشته شده و ایران تنها منتظر توافق کامل برای لغو عملی آنها است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به این ادعا گفته بود که «این حرف‌ها برای ما جنبه خبری دارد.»