تایید حکم اعدام دو زندانی به اتهام «توهین به مقدسات» و «سب‌النبی» در دیوان عالی کشور

عفو بین‌الملل: ایران با اجرای 246 حکم اعدام در سال گذشته میلادی، پس از چین در رتبه دوم اعدام‌ها در جهان قرار دارد
«کانون مدافعان حقوق بشر» از تایید حکم اعدام یوسف مهراد و سعدالله فاضلی در دیوان عالی کشور خبر داد.
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، سعدالله فاضلی به اتهام «توهین به مقدسات» و «سب‌النبی» به سه‌بار اعدام و یوسف مهراد به یک‌بار اعدام محکوم شده‌اند.
بنا بر این گزارش، یوسف مهراد و سعدالله فاضلی از دسترسی به تلفن و برقراری ارتباط با خانواده خود محروم هستند و به صورت مرتب توسط مقامات امنیتی و قضایی تهدید می‌شوند.
در این گزارش آمده است معاون دادستان استان مرکزی، در چند روز گذشته به این دو زندانی اعلام کرده است: « من خودم به دلیل اینکه به پیامبر توهین کرده‌اید شما را اعدام خواهم کرد.»
یوسف مهرداد، 4 خرداد 99 در خانه خود در اردبیل بازداشت و به زندان اراک منتقل و اردیبهشت سال جاری خبر صدور اعدام این دو شهروند توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی منتشر شد.
این دو زندانی عقیدتی چندی پس از اعلام حکم اعدام در بخش دیگری از پرونده به اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به رهبری، تبلیغ ضد نظام و تشکیل گروه» به 8 سال حبس محکوم شدند.
کانون مدافعان حقوق بشر احکام صادره توسط دادگاه اراک را «غیرانسانی» توصیف کرده و گفته است که این احکام به قصد سرکوب و به سکوت کشاندن منتقدان جامعه و محدود کردن آزادی بیان و نقض حق حیات منتقدان صادر می‌شود.
«سب‌النبی» به معنی توهین و اهانت به مقدسات اسلام، پیامبر یا ائمه است. طبق ماده 513 قانون مجازات اسلامی توهین‌کنندگان به «مقدسات اسلام یا هر یک از انبیا» به حکم اعدام و یا حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.
کانون مدافعان حقوق بشر در اردیبهشت سال جاری خبر صدور حکم اعدام یوسف مهراد و سعدالله زارعی را توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی منتشر کرد. این دو زندانی عقیدتی چندی پس از آن علاوه بر حکم اعدام به 8 سال حبس نیز محکوم شده‌اند. گفته می‌شود «فرهاد چهره‌سا کومله» نیز پرونده‌ای با اتهام مشابه در دادگاه کیفری دارد که تا کنون به آن رسیدگی نشده است.
بر اساس آخرین گزارش «سازمان عفو بین‌الملل»، ایران با اجرای 246 حکم اعدام در سال گذشته میلادی، پس از چین در رتبه دوم اعدام‌ها در جهان قرار دارد.
به گفته عفو بین‌الملل این حداقل آمار ثبت‌شده در ایران است و احتمال می‌رود که شمار اعدام‌ها در این کشور بیشتر از این تعداد باشد.