خانه / اخبار مهم روز / کرونا در ایران: از کمبود دارو و واکسن تا کشمکش برای بازگشایی مدارس

کرونا در ایران: از کمبود دارو و واکسن تا کشمکش برای بازگشایی مدارس


مسئول سازمان فضای مجازی بسیج: اتباع خارجی که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند باید به ایران ممنوع الورود شوند

درحالی‌ که ایران از آغاز همه‌گیری کرونا، این روزها شاهد بیشترین آمار مرگ‌ومیر است، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران از احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها تا اواسط مهر امسال «به شکل ترکیبی و بر اساس وضعیت هر دانشگاه» خبر داد.
اظهارات وزیر بهداشت ایران در حالی مطرح‌شده که زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که برای «بازگشایی و برگزاری حضوری سال جدید تحصیلی در دانشگاه‌ها، منتظر تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا هستیم.»
او گفت که بعد از واکسیناسیون اساتید و دانشجویان، درباره برگزاری آموزش حضوری می‌توان اظهارنظر کرد.
درحالی‌که رسانه‌های ایران از احتمال بازگشایی مدارس خبر می‌دهند، شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان تهران بازگشایی مدارس را «کار اشتباه» خواند. او بابیان اینکه سیستم درمانی کشور روی یک بند باریک‌راه می‌رود گفته است: «ستاد کرونا باید نظر کمیته علمی کشور را بپرسد.» او همچنین از مسئولان ایرانی در خصوص واکسینه کردن شهروندان انتقاد کرده و گفته است که تزریق واکسن در پیک موجب شده تا اثربخشی واکسن‌ها کم شود.
در همین زمینه، حمیدرضا طبیبی، عضو «شورای عالی انقلاب فرهنگی» نیز در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» با بیان این که «به‌موقع برای تأمین واکسن کرونا اقدام نکردیم.» گفت: «نمی‌دانم چرا دیر برای واکسن اقدام شد و چرا عده‌ای توضیحاتی را برای مسئولین ارشد کشور دادند تا واکسن خارجی خریداری نشود درصورتی‌که ما هنوز واکسن‌مان را به شکل انبوه تولید نکرده بودیم.»
مخالف با واکسن‌های غربی معتبر

از سوی دیگر، مسلم معین، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج در توییتر خواستار ممنوع‌الورود شدن اتباع خارجی به ایران که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند شد.

این درحالی است که گزارشات و ویدئوهای منتشرشده حاکی از کمبود برخی از اقلام دارویی است که گفته می‌شود برای بیماران مبتلابه کرونا مؤثر است.

جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مجلس ایران مدعی شده است که تا سه ماه دیگر دپوی داروی «رمدسیور» در کشور موجود است.
داروهای فاسد

از سوی دیگر رسانه‌های ایران از ترخیص 13 تن داروی رمدسیور فاسد از گمرک این کشور خبر دادند. مطابق این گزارش، داروهای رمدسیور که از گمرک ایران ترخیص شده، «استانداردهای ترخیص را نداشته و طبق نظر مرجع ذیصلاح، فاسد و غیرقابل استفاده» عنوان‌شده‌اند.
سازمان غذا و داروی ایران هم اعلام کرده است که طی هفته‌های گذشته، «افراد سودجو» دست به فروش داروهای تقلبی قارچ سیاه، با برچسب اصلی و قیمت 10 تا 20 برابری زده‌اند.
ایران از سه ماه گذشته، بیشترین آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی را دارد. مطابق آمار رسمی، تاکنون بیش از 5 میلیون نفر از شهروندان این کشور به کرونا مبتلا و بیش از 100 هزار بیمار کرونایی نیز جان‌باخته است هرچند که به اعتقاد منتقدان و حتی برخی از افراد نزدیک به حکومت، آمار واقعی چندین برابر رقم اعلام‌شده است.