هشدار انجمن‌های علمی پزشکی ایران درباره طرح ‘طب اسلامی

با شیوع کرونا برخی از نهادها و رسانه‌های حکومتی در ایران به ترویج بیشتر خرافات و توصیه‌های غیرعلمی در حوزه سلامت پرداخته‌اند

انجمن‌های علمی پزشکی در ایران درباره پیامدهای خطرناک طرح‌های مجلس ایران برای تشکیل “سازمان طب اسلامی ایرانی” و “سازمان نظام طب مکمل” هشدار داده‌اند.

آنها می‌گویند این دو طرح باعث “انشقاق در مدیریت خدمات سلامت، به مخاطره افتادن سلامت مردم و هتک حیثیت نظام سلامت” خواهند شد.

در یکی از این دو طرح نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران به دنبال تشکیل نزدیک به ۳ هزار “مطب” برای آنچه “طب اسلامی-ایرانی” می‌خوانند هستند.

۵۷ نفر از رئیسان انجمن‌های تخصصی پزشکی در ایران در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، با ” تبلیغ و ترویج نظریه‌ها یا شیوه‌های درمانی بدون در نظر داشتن شواهد علمی” مخالفت کرده‌اند.

آنها در عین حال می‌گویند از داروهای گیاهی یا هر شیوه درمانی دیگری که کارایی و ایمنی آن با روش‌های علمی تایید شود حمایت می‌کنند.

در این نامه گفته شده که افرادغیرپزشک نباید مجوز تشخیص و درمان بگیرند و هر شیوه درمانی “چه سنتی و چه نوین، باید تابع اصول علمی روز باشد”.

انجمن‌های علمی پزشکی می‌گویند افراد بدون صلاحیت علمی زیر سایه عناوینی چون طب اسلامی و طب سنتی امکان طبابت پیدا کرده‌اند.

آنها می‌گویند وزارت بهداشت متولی نهایی بهداشت و سلامت در ایران است و جدا کردن برخی فعالیت‌ها از دایره اختیارات وزارت بهداشت خلاف قوانین ایران و همچنین اصول حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است.

در طرح تشکیل سازمان نظام طب مکمل آمده که نسبت به این فعالیت “در وزارت بهداشت نگاهی مقطعی و بسیار محدود به آن شده است و همیشه با این درمانگران طبیعی برخورد چکشی و قهری انجام گرفته است”.
مستعان

فرمانده کل سپاه شخصا در رسوایی مستعان حضور داشت

با شیوع کرونا برخی از نهادها و رسانه‌های حکومتی در ایران بیش از قبل ترویج خرافات و توصیه‌های غیرعلمی در حوزه سلامت می‌پردازند.

شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره ویروس کرونا تئوری توطئه مطرح کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی نظامی تحت امر او، یک وسیله تقلبی به نام مستعان ۱۱۰ را به عنوان کرونایاب از راه دور نشان داده است.

یک متخصص جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت در تهران گفت بخشی از اصرارها برای ترویج طب سنتی و اسلامی به دلیل منافع اقتصادی گسترده‌ای است که از خلال آن به دست می‌آید.