عضو کمیسیون امنیت ملی ایران: برجام اولويت اول نظام نیست

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران خاطر نشان کرد که« اولویت دولت سیزدهم برجام نیست و این پرونده از اولویت اول نظام خارج شده است».

فداحسین مالکی پنج‌شنبه، 23 سپتامبر، طی مصاحبه با وب‌سایت «انتخاب» با بیان اینکه «اولویت نظام روی ظرفیت‌های داخلی برای رفع مشکلات مردم که عمدتا اقتصادی است، متمرکز خواهد شد» اعلام کرد که ما مذاکره را برای مذاکره، به مصلحت نمی‌دانیم بلکه مذاکره را برای نتیجه، به مصلحت می‌دانیم که خروجی داشته باشد. خروجی آن هم با توجه به سیاست ایران مشخص است.»

این نماینده مجلس گفت که هنوز تیم مذاکره کننده مشخص نشده اما پرونده در دست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران است و احتمال دارد که یکی از معاونین وزارت خارجه در رأس این تیم قرار بگیرد، اما مدیریت پرونده هسته‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

شایان ذکر است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید داشت که وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات هسته‌ای تنها مجری سیاسات‌های نظام است. این دیدگاه حداقلی که مورد انتقاد بسیاری از جناح‌های سیاسی داخلی بوده انتقادات غیر مستقیم حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین این کشور را نیز در پی داشت و بارها بر توانایی تیم مذاکره کننده قبلی ایران برای دستیابی به یک توافق جدید تاثیر گذاشت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در پاسخ به این سوال که ترکیب تیم مذاکره کننده چه کسانی هستند و آیا آقای باقری کنی در رأس تیم مذاکره کننده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد که «ترکیب تیم مذاکره کننده، به طور قطعی هنوز مشخص نشده است و در دبیرخانه مشخص می‌شود.» او در ادامه گفت «این احتمال وجود دارد که آقای باقری کنی در رأس تیم مذاکره کننده باشد.»

گفتنی است که امیرعبداللهیان، چهارشنبه، 22 سپتامبر، اعلام کرد، تهران خواستار ازسرگیری مذاکرات اتمی وین است که از ژوئن گذشته متوقف شده است.
او در دیدار با جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز بدون اعلام دقیق از سرگیری مذاکرات، اظهار داشت که دولت جدید ایران با بررسی دقیق سابقه مذاکرات اتمی وین، به این مذاکرات باز خواهد گشت.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که توافق هسته‌ای باید نتایج ملموسی برای ایران داشته باشد، بیان کرد که تهران خواستار آن است که همه تحریم‌ها لغو شود. او‌ همچنین از طرف‌های دیگر خواست به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

این در حالی است که قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران خواستار بازگشت فوری این کشور به مذاکرات وین شده و ایالات متحده آمریکا نیز در تدارک برای «طرحی جایگزین» در صورت عدم پیوستن تهران به مذاکرات است و گفته نشانه‌های مثبتی مبنی بر قصد ایران برای بازگشت به مذاکرات وجود ندارد.

یک مقام آمریکایی پنج‌شنبه در این‌باره گفته چنانچه ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، واشینگتن طرحی جایگزین را تدارک خواهد دید و درباره سرنوشت مذاکرات با ایران با توجه به میزان پیشرفت‌‌های برنامه هسته‌ای این کشور قضاوت خواهد کرد.

این مسئول آمریکایی با اشاره به این‌که نشانه‌هایی مثبت از تهران درباره بازگشت به مذاکرات وجود ندارد، تاکید کرد که تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران تا ابد ادامه نخواهد یافت.

او همچنین تاکید کرد که اگر ایران مذاکرات هسته‌ای را به زودی از سر نگیرد، آمریکا «درباره میزان فایده مذاکرات تجدید نظر خواهد کرد».

این مقام آمریکایی همچنین گفت که همه طرف‌ها بر ضرورت از سرگیری مذاکرات وین از آنجایی که متوقف شده است، توافق دارند، اما ایران همچنان نه نمایندگان خود را برای ادامه مذاکرات‌ هسته‌ای مشخص کرده و نه زمان آن را تعیین کرده است.

در این‌باره فرانسه نیز ایران را به وقت‌کشی و ادامه برنامه هسته‌ای خود متهم کرده است.