تمایل نظامیان آمریکا به حضور گسترده‌تر در منطقه برای مقابله با خطر ایران

نزدیک به 60 تا 70 هزار سرباز آمریکایی همچنان در منطقه حضور دارند که اغلب آنها در آب‌ها و سرزمین‌های مجاور ایران مستقر هستند

اگر استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه فرماندهی مرکزی را روی نقشه بررسی کنیم و آن را با نقشه سابق در اواسط ماه اوت مقایسه کنیم به وضوح کاهش شدید تعداد ناوهای آمریکایی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

منابع مطلع العربیه پنج‌شنبه، 4 نوامبر، از بازگشت مجدد نیروهای آمریکایی به پایگاه‌های خود در منطقه خاورمیانه خبر داده‌اند.

این منابع همچنین از تصمیم ارتش آمریکا و علاقه نظامیان این کشور به ابقای ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه اقیانوس آرام با هدف جلوگیری از «خطر چین» و رصد تحرکات مستمر روسیه در مناطق اروپای شرقی که برای آمریکایی‌ها نگران کننده شده است، خبر دادند.

طبق این گزارش آمریکایی‌ها مصمم‌ هستند که همه اقدامات لازم را برای حمایت از متحدان اروپایی خود انجام دهند.

منابع نظامی آمریکا به «العربیه» گفتند، حضور آمریکا در اقیانوس آرام به هیچ وجه نباید به معنای خروج این کشور از خاورمیانه تلقی شود، بلکه این حضور به این معناست که ایالات متحده به وضوح خطراتی که تهران برای شرکا و متحدانش در خاورمیانه ایجاد می‌کند، را از نزدیک زیر نظر داشته و برای مقابله با «تهدید ایران» نیروهای خود را در این منطقه مستقر می‌کند.

تجهیزات کافی
نقشه‌ یا آمار دقیق و کاملی از نیروها و تجهیزات آمریکایی در منطقه در دسترس نیست، اما منابع پنتاگون و فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گویند ایالات متحده پس از خروج ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» و خروج نیروی دریایی ارتش گروه «مینتری» از منطقه، ایالات متحده همچنان 60 تا 70 هزار سرباز آمریکایی را در منطقه نگه داشته است که اکثریت این نیروها در آب‌ها و سرزمین‌های مجاور ایران مستقر هستند.

شاید این تعداد به تنهایی برای تأکید بر اهمیت حضور نظامی آمریکا کافی نباشد، اما ایالات متحده علاوه بر این تعداد نیرو در منطقه سامانه‌های راداری و ضد موشکی پیشرفته‌ای از نوع «تاد» و «پاتریوت» نیز در اختیار دارد. واشینگتن اخیراً گروه جدیدی را در ناوگان پنجم خود برای مقابله با پهپادهای ایرانی تشکیل داده است.

مقابله با خطر موشک‌های ایران
این سامانه‌ها عمدتاً برای مقابله با خطرات موشک‌ها و پهپادهای ایرانی طراحی شده‌ و مأموریت آن‌ها کمک به کشورهای شورای همکاری خلیج‌ در حفاظت از سرزمین‌ها و بنادر حیاتی این کشورها است.

نیروهای نظامی آمریکا برای محافظت از چند هزار سرباز خود که در خلیج، عراق، سوریه، اردن و اسرائیل مستقر هستند، سیستم‌های دفاعی پیشرفته‌ای را در منطقه نصب کرده‌اند تا برای پاسخ به هرگونه تهدیدی از سوی ایران و شبه‌نظامیان وابسته به تهران از بیروت تا یمن از خود دفاع کنند.

ملاحظات سیاسی و نظامی زیادی در منطقه خاورمیانه وجود دارد که ایالات متحده را به حفظ «سطح قدرت» خود برای کنترل اوضاع این منطقه وادار می‌کند.

منابع آمریکایی به «العربیه» گفتند، موضع دولت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده با ارتش آمریکا درباره حجم حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه متفاوت است.

اختلاف رهبران سیاسی
دولت جو بایدن همواره بر تلاش‌های مضاعف برای کمک به شرکای منطقه‌ای آمریکا برای محافظت از خود تاکید دارد. «مارا کارلین»، دستیار وزیر دفاع آمریکا هفته‌ها پیش در سخنانی در «دانشکده خاورمیانه» بر پایبندی آمریکا در دفاع از همپیمانان خود تاکید کرد. علاوه بر این دیگر مقامات نظامی آمریکایی در پنتاگون نیز بارها بر این مسئله تاکید کردند.

از نظر سیاسی، کسانی که با رئیس جمهوری دمکرات، کاخ سفید را اداره می‌کنند، معتقدند که حضور آمریکا در خاورمیانه تنها برای موقعیت‌های ضروری است اما این افراد ترجیح می‌دهند که ایالات متحده نیروهایش را در این منطقه کاهش داده و در عوض همپیمانان آمریکا خود را تقویت کرده و بر امکانات نظامی خودشان متکی باشند.

اما فرماندهان ارشد ارتش آمریکا موضع متفاوتی را بیان می‌کنند، آنها به طور کلی به حفظ حضور نظامی آمریکا در منطقه بویژه در منطقه خلیج، عراق و سوریه تمایل دارند.

فرماندهان آمریکایی به این دلیل برای حضور و حفظ توان دریایی «ارزش بالایی» قائل هستند. ارتش آمریکا می گویند حضور نیروهای آن در خاورمیانه اولاً از نظر بازدارندگی و مهار ایران مهم است.

ثانیاً به دلیل روابط نزدیک ارتش آمریکا با ارتش‌های منطقه، فرماندهان ارشد آمریکایی معتقدند که حضور آنها در منطقه برای استراتژی بلند مدت مثمر ثمر خواهد بود. اما خروج آمریکا باعث ایجاد یک خلاء خطرناک خواهد شد و فرصت را به قدرت‌های «متخاصمی مانند ایران و روسیه» برای پر کردن این خلأ و ایجاد چالش‌های اضافی برای آمریکایی‌ها و شرکای منطقه‌ای آسان خواهد است.