ایران: سرنوشت توافق هسته‌ای به تصمیم سیاسی واشینگتن بستگی دارد

رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا: واشینگتن از توافق «بایدن با ایران» سودی نمی‌برد و تضمینی هم برای متوقف ساختن فعالیت‌های تروریستی ایران وجود ندارد.به‌رغم اطمینان‌بخشی‌ طرف‌های غربی مبنی بر نزدیک شدن به دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران، تهران اما با تردید‌افکنی در این‌باره، اعلام کرد که اتفاق خاصی نسبت به چند روز گذشته در ارتباط با روند مذاکرات وین رخ نداده و سرنوشت توافق به تصمیم سیاسی آمریکا بستگی دارد.

خبرگزاری وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران «نورنیوز»، با تکرار ادعای مقامات ایران مبنی بر این‌که «توپ در زمین آمریکا است»، شنبه 19 مارس در توییتی خبر حصول توافق در ساعات آینده را رد کرد و نوشت: «هنوز اتفاق خاصی در روند مذاکرات وین نسبت به چند روز گذشته رخ نداده است.»

مقامات دیپلماتیک ایران و شورای امنیت ملی این کشور در هفته‌های اخیر بر آن‌چه آنان «خطوط قرمز» خود می‌خوانند، تاکید کرده و حصول توافق در آخرین روزهای مذاکرات را به تصمیم آمریکا مرتبط دانستند.

گفته می‌شود که حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا یکی از موارد اصلی ذکر شده در میان خطوط قرمز ایران است.

طرح مسئله حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا و بررسی تضمین‌های قابل‌قبول از جانب ایران به ازای آن، نیازمند مذاکراتی مستقل ـ هرچند غیرمستقیم ـ میان ایران و آمریکا است. با این حال واشنگتن می‌گوید که هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته است.

در همین راستا رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان ایالات متحده شنبه با اشاره ضمنی به بررسی موضوع حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، گفت که واشینگتن از توافق «بایدن با ایران» سودی نمی‌برد و تضمینی هم برای متوقف ساختن فعالیت‌های تروریستی ایران وجود ندارد.

از سویی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با لیز تراس، همتای بریتانیایی خود، ضمن تکرار مواضع ایران، گفت که تهران برای توافق نهایی آماده است اما به این شرط که همه «خطوط قرمز» آن رعایت شود.
هفته گذشته مذاکرات وین به علت درخواست غافلگیرکننده روسیه برای گرفتن تضمین‌هایی کتبی از آمریکا مبنی بر مستثنی قرار دادن روابط مسکو و تهران از تحریم‌های مربوط به جنگ اوکراین، دچار وقفه شد.

مسکو در این درخواست‌ها که ابتدا توسط سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه مطرح شد خواستار آن شد آمریکا تضمین‌هایی بدهد که همکاری‌‌های تجاری، فنی و نظامی روسیه با ایران تحت تاثیر تحریم‌های ناشی از تهاجم به خاک اوکراین قرار نگیرد.

به‌نبال آن مقامات غربی درخواست روسیه را دلیل وقفه در روند مذاکرات اعلام کردند و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا، آن را «عامل خارجی» وارد شده در روند مذاکرات وین خواند به‌رغم این مقامات ایرانی اما همواره اصرار داشتند که آمریکا باعث تاخیر در دست‌یابی به توافق است.