وزیر اطلاعات رژیم: دشمنان» قصد دارند با «گسترش نارضایتی و ناامید کردن مردم »، «اقتدار نظام را مخدوش کنند»»

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران ضمن اذعان به این که مشکلات اقتصادی مردم می‌تواند به یک بحران امنیتی داخلی برای کشور تبدیل شود، اعتراضات و نارضایتی‌های فزاینده در ایران را به خارج نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکشنبه 19 تیر وزیر اطلاعات دولت رئیسی، اعتراضات عمومی را «راه و روش جدید دشمنان» با هدف «گسترش نارضایتی و ناامید کردن مردم نسبت به کارآمدی نظام» توصیف کرد که به‌گفته او «دشمنان» قصد دارند به‌وسیله آن «اقتدار نظام را مخدوش کنند».

خطیب با اشاره به نظرسنجی‌های حکومتی، گفت: «علی‌رغم همه فشارهای اقتصادی و معیشتی، بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور و بر اساس اعلام سازمان‌های معتبر جهانی، مردم ایران به آینده امیدوارند.»

چند روز پیش رسانه‌های حکومتی ایران از یک نظرسنجی دولتی گزارش دادند که طبق آن 70 درصد مردم ایران از دولت رئیسی خوشنود و به آینده امیدوارند. این نظرسنجی که مورد خشم و تمسخر گسترده‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، در حالی منتشر شد که ایرانیان در حال حاضر کمتر روزی را بدون اعتراضات معیشیتی و مدنی در اقصا نقاط کشور سپری می‌کنند.

در چند ماه گذشته معترضان به سیاست‌های دولت رئیسی تجمعات فراوانی برگزار کرده‌اند و از جمله با تکرار شعار «رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟» خواستار پاسخ‌گویی و اقدام دولت در جهت مهار تورم و افزایش حقوق کارگران، معلمان و بازنشستگانی شده‌اند که اکنون در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران
اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران
وزیر اطلاعات ایران که در همایش رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخن می‌گفت، بدون اشاره به ریشه‌ها و ابعاد نارضایتی عمومی، بخش اعظمی از ماموریت این شورا را مقابله با «تحریک جامعه و افزایش سطح نارضایتی در میان مردم در جهت عدم موفقیت دولت و نظام» معرفی کرد.

خطیب در عین حال به ضعف‌های امنیتی و حفره‌های اطلاعاتی اذعان کرد و گفت: «هم اکنون ده‌ها سرویس اطلاعاتی فعال، بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و بودجه این سرویس‌های اطلاعاتی از بودجه کل کشور ما بیشتر است.»

در چند ماه اخیر با افزایش حملات غافل‌گیرانه به تاسیسات نظامی و پهپادی ایران و نیز ترور افسران ارشد سپاه و دست‌اندرکاران پروژه هسته‌ای این کشور، که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، کارآمدی امنیتی اطلاعاتی حکومت ایران به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شد.

از سوی دیگر، برخی کشورهای منطقه و اسرائیل، به‌دنبال برقراری روابط در چارچوب «پیمان ابراهیم» به همکاری چندجانبه گسترده‌ در زمینه‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و امنیتی روی آورده‌اند.

این مقام امنیتی ایرانی با اشاره به پیمان ابراهیم و سفر هفته آینده بایدن به منطقه، آن را تلاش آمریکا برای حضور در منطقه خاورمیانه دانست و گفت که ‌«این اقدامات صرفا یک سخنرانی و توافق نیست، بلکه به معنای تلاش برای بازگشت رسمی آمریکا با محوریت اسرائیل به منطقه است.»

برخلاف مدعیات وزیر اطلاعات ایران، آمریکا در حال حاضر بطور رسمی در کشورهای متعددی در منطقه حضور نظامی، مستشاری و پشتیبانی دارد و هیچ‌گاه این منطقه را ترک نکرده است.

در همین رابطه، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفرش به خاورمیانه در یادداشتی که در روزنامه «واشینگتن‌پست» منتشر شد، گفت که واشینگتن با دوستان و شرکایش در اروپا و دیگر نقاط جهان درباره برنامه هسته‌ای ایران متحد شده و جمهوری اسلامی را منزوی کرده است.

بایدن در یادداشت خود اعلام کرد که با سفر خود به پادشاهی عربی سعودی در 15 و 16 ژوئیه، به‌دنبال تقویت همکاری‌های راهبردی خود با ریاض است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اهمیت خاورمیانه نوشت، یک خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر، از بسیاری جهات امری ضروری است.