بحران تایوان؛ انتقاد سناتور جمهوری‌خواه نسبت به رویکرد بایدن در قبال چین

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، از رویکرد «ضعیف» جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در قبال چین بر سر مساله تایوان انتقاد کرد.

گراهام در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» توضیح داد که «اهمیت تایوان»، برخاسته از این واقعیت است که 90 درصد تراشه‌های پیشرفته دنیا در این کشور تولید می‌شوند.

وی افزود: «چین می‌خواهد تایوان را تصاحب کرده و بازار تراشه‌ها را به انحصار خود درآورد.»

به گفته گراهام، «چین سرگرم قدرت‌نمایی است» چراکه دولت بایدن «ضعیف» عمل می‌کند.

این سناتور جمهوری‌خواه در مقایسه وضعیت تایوان با اوکراین گفت: «هر بار پوتین، اوکراین را تهدید می‌کرد، ما ضعیف عمل می‌کردیم و اعمال تحریم علیه او و ارسال تسلیحات برای اوکراین را در پیش نگرفتیم، چراکه نمی‌خواستیم او را تحریک کنیم.»

او پرسید: «خوب اکنون در تایوان چه می‌کنیم؟… من به همراه باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیسیون روابط خارجی کنگره، لایحه‌ای را برای ارائه کمک‌های اقتصادی و نظامی بیشتر به تایوان، تدوین کردم، اما دولت در تلاش است تا این پیش‌نویس را ناکام بگذارد.»

تنش چین و آمریکا پس از سفر پلوسی به تایوان
فضای مناسبات چین از یک سو و تایوان و آمریکا از سوی دیگر اخیرا به دلیل سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره متشنج شد.

پکن با برگزاری بزرگترین مانورهای نظامی تاریخ خود، با استفاده از هواپیماها، کشتی‌های جنگی و موشک‌های بالستیک به این اقدام پاسخ داد که از سوی تحلیل‌گران به عنوان «شبیه‌سازی» عملیات محاصره و تهاجم به تایوان، ارزیابی شد.

در روزهای اخیر، تایپه به شکلی بی‌وقفه، با محکوم کردن این رزمآیش‌ها و همچنین محکوم کردن چین به عنوان «همسایه بد نیت خود»، از پکن خواسته است «فورا تشدید تنش و اقدامات تحریک‌آمیز با هدف ارعاب مردم تایوان را متوقف کند.»

بسیاری از ناظران بر این باورند که چین، اوضاع اوکراین را زیر نظر دارد تا ببیند در صورت اعمال کنترل خود بر تایوان که استقلال آن را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند، چه پیآمدهایی در انتظارش خواهد بود.