گزارش کنگره آمریکا؛ افشای اطلاعات محرمانه توسط 3000 کماندوی افغان گریخته به ایران

کنگره ایالات متحده آمریکا گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد پس از فروپاشی دولت افغانستان، هزاران نفر از پرسنل نظامی افغانستان، از جمله 3000 کماندوی آموزش‌دیده توسط ایالات متحده، مجبور به فرار به ایران شدند و احتمالا اسرار کاملا محافظت شده در مورد اپراتورهای ویژه ایالات متحده را به نیروهای ایران داده‌اند.
گزارش جدید کنگره آمریکا که روز دوشنبه 24 مرداد توسط مایکل مک‌کال، نماینده ارشد جمهوری‌خواهان در کمیسیون امور خارجه کنگره آمریکا ارائه شده، درباره عدم آمادگی دولت ایالات متحده برای خروج فوری از افغانستان، روشنگری کرده است.
مایکل ماک‌کال در یک مصاحبه با وب‌سایت «فارن پالیسی» همچنین از «هرج و مرج» در زمان تخلیه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده از افغانستان انتقاد کرده و گفته است: «امروز ما همچنان از آسیب هایی که در 15 اوت سال گذشته به ما وارد شد، از جمله توانمند‌ شدن و تشجیع دشمنان خود، در حال تلوتلو خوردن هستیم.»
بر اساس گزارش سایت «فارن پالیسی»، گزارش 120 صفحه ای جدید مک‌کال روز سه‌شنبه، 25 مرداد در دسترس عموم خواهد گرفت. در گزارش مک‌‌کال به فرار تعدادی افسر عالی‌رتبه و اپراتورهای ویژه افغان که توسط ایالات متحده آموزش دیده بودند اشاره شده و عنوان شده که آن‌ها، «عملاً مجبور به فرار به ایران شدند.»
در این گزارش همچنین از افشای اطلاعات به نیروهای نظامی ایران و به کار بردن آن بر علیه منافع ملی آمریکا، هشدار داده شده است.

هم‌زمان، چهار مقام فعلی و سابق ایالات متحده در گفتگو با فارن پالیسی، جزئیات گزارش مک‌کال در مورد اپراتورهای ویژه افغان را تایید کرده‌اند. آن‌ها با نتیجه‌گیری گزارش که هشدار می‌دهد امکان افشای اطلاعات محرمانه و حساس نظامی آمریکا توسط اپراتورهای ویژه افغان که به ایران گریخته‌اند، وجود دارد، موافق بوده و گفته‌اند که این نیروهای کماندو ممکن است به‌طور داوطلبانه یا از روی اجبار، اطلاعاتی را به نیروهای ایران منتقل کنند.

فرار از طالبان و افتادن در دام رژیم ایران
میک مولروی، معاون سابق وزیر دفاع و افسر شبه‌نظامی سازمان «سی‌آی‌ای»، گفته است: «من فکر می‌کنم اکثر افغان‌هایی که در نیروی کماندو و سایر واحدهای ویژه حضور داشتند، واقعا به آمریکایی‌ها نزدیک بودند. اما اگر چاره‌ای نداشته و تنها جایی که می‌توانید برای فرار از دست طالبان بروید، ایران باشد و آن‌ها باشند که قبض‌های شما را می‌پردازند و می‌توانند از خانواده شما مراقبت کنند، آن‌ها تحت فشار زیادی خواهند بود که از این فرصت استفاده نکنند. چون واقعا هیچ گزینه‌ای ندارند.»

میرحیدر افضلی، رئیس پیشین کمیسیون دفاع در پارلمان افغانستان نیز گفته است که ایران به کماندوهای افغانستانی که به این کشور گریخته‌اند، در ازای این‌که به مقامات ایران ثابت کند که قبلا در ارتش افغانستان خدمت کرده‌اند، اجازه اقامت هفت ماهه داده است. افضلی همچنین گفت که پیش‌بینی می‌کند ایران این مجوزها را به طور نامحدود تمدید کند.

مقاماتی که با فارین پالیسی صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که «تلاش ایران برای دست‌یابی به اطلاعات محرمانه از اپراتورهای ویژه سابق افغانستان را ردیابی نکرده‌اند»، اما هشدار داده‌اند که «تشخیص این‌که تهران بر اساس اطلاعات در دسترس عموم این کار را انجام داده، نیز دشوار است.»
ایران پیش از این بارها مدعی شده بود که درهای این کشور به روی شهروندان افغانستان باز است. این در حالی بود که گزارش‌های غیررسمی از اخراج پناهجویان افغانستانی و بازگرداندن آن‌ها از مرزها، خبر می‌داد.