دیپلمات غربی به «العربیه»: به ایران درباره از دست‌رفتن فرصت احیای برجام هشدار دادیم

وزرای امور خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه طی بیانیه‌ای ضمن دعوت از ایران به دست‌برداشتن از رویکرد تشدید تنش در زمینه هسته‌ای، به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که همکاری نظامی تهران و مسکو به بی‌ثباتی در منطقه دامن خواهد زد.

در همین راستا یک دیپلمات غربی تاکید کرد که علاوه بر برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز ایران روابط نظامی این کشور با روسیه نیز منبع نگرانی بزرگی برای غرب است.

این دیپلمات غربی، شنبه 29 بهمن در گفت‌وگو با «العربیه» افزود: «تهران اوت گذشته با امضای توافق هسته‌ای مخالفت کرد و ما هشدار دادیم که چنین فرصتی چه‌بسا دیگر هرگز فراهم نخواهد شد».این دیپلمات غربی با تاکید بر این که رژیم جمهوری اسلامی ضعیف شده و تحت فشارهای شدید داخلی قرار دارد، خاطرنشان کرد در شرایط کنونی، فرصتی برای امضای توافق هسته‌ای فراهم نیست.‎

او در عین حال اعلام کرد که توافق هسته‌ای، همچنان روی میز است و «همه بر این باروند که برجام بهترین راه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.»

این دیپلمات ضمن ابراز نگرانی از اقدام روسیه به دادن تسلیحات نامتعارف به ایران، تاکید کرد که ایران هنوز خط قرمزهای برنامه‌ هسته‌ای خود را زیرپا نگذاشته است.

خریداری نفت ایران توسط روسیه و چین
این دیپلمات غربی در ادامه با اشاره به خریداری نفت ایران از سوی روسیه و چین، لزوم توقف حمایت تهران از روسیه به عنوان پیش‌شرطی برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام را مورد تاکید قرار داد.

همزمان در بیانیه وزرای امور خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا ضمن فراخوان ایران به دست‌برداشتن از سیاست تشدید تنش هسته‌ای، آمده است که همکاری ایران و روسیه به بی‌ثباتی در منطقه دامن خواهد زد.

«همبستگی با مردم ایران»
این بیانیه، همچنین عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و با توجه به اقدامات رژیم در نقض «هولناک» حقوق بشر، بر همبستگی این کشورها با مردم ایران تاکید ورزید.

شایان ذکر است که ایران در پاسخ به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای احیای برجام در 8 اوت 2022، بر ضرورت برداشتن تحریم‌های اعمال شده علیه سپاه پاسداران و لزوم توقف بازرسی‌های آژانس در مورد منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در 3 سایت هسته‌ای اعلام نشده این کشور و همچنین تعهد واشینگتن به عدم خروج از توافق آتی تاکید داشت و بدین ترتیب مذاکرات هسته‌ای آغاز شده در آوریل 2021 در وین، بعد از چندین دور طولانی و نفس‌گیر، عملا بی نتیجه و ناکام ماند.