مکرون: رهبران اتحادیه اروپا برای افزایش حمایت از اوکراین توافق کردند


امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید رهبران اروپایی گردهم آمده در پاریس موافقت کرده‌اند که بودجه اوکراین را در جنگش علیه روسیه افزایش دهند.

او «شکست» روسیه را برای «صلح و ثبات» در اروپا «حیاتی» توصیف کرد.

آقای مکرون گفت سران کشورها توافق کرده‌اند که باید هر کاری را که برای حمایت از کی‌یف لازم است انجام دهند.

او گفت که اولویت‌های فوری برای حمایت از اوکراین شامل تامین مهمات بیشتر و موشک‌های دوربرد است.

اعضا در این نشست بر سر اعزام نیروهای غربی به درگیری‌ها به توافق نرسیدند، اما آقای مکرون گفت که این احتمال رد نشده است.

جو بایدن
نطق بایدن؛ تلاشی برای به کرسی نشاندن ارائه کمک جنگی به اوکراین و اسرائیل
اوکراین که از سال قبل برای دریافت این جنگنده ها فشار می آورد، این تصمیم را ستود
آمریکا به متحدانش مجوز داد به اوکراین اف-۱۶ تحویل دهند
سوخو-۳۴
اوکراین «سه جت جنگنده روسیه را سرنگون کرد»
کنگره آمریکا برای نهایی کردن بودجه و پرهیز از تعطیلی بخش از فعالیت‌های دولت تنها دو هفته وقت دارند
توافق رهبران کنگره بر سر بودجه دولت آمریکا

کی‌یف می‌گوید با کمک تسلیحات مواجه است. وزیر دفاع اوکراین آخر هفته گذشت گفت که نیمی از کمک‌های غرب به کی‌بف به تعویق افتاده و این موضوع به قیمت از دست دادن جان و قلمرو تمام شده است.

اوکراین به شدت به تامین تسلیحات از سوی ایالات متحده و دیگر متحدان غربی وابسته است تا بتواند به جنگ با روسیه که یک نیروی نظامی بسیار بزرگ‌تر، مجهز به مهمات فراوپان توپخانه است، ادامه دهد.

به گفته مؤسسه اقتصاد جهانی کیل، در دو سال گذشته، متحدان اوکراین مقادیر زیادی کمک نظامی، مالی و بشردوستانه به این کشور ارسال کرده‌اند که ارزش آنها تا ژانویه سال ۲۰۲۴ به تقریبا ۹۲ میلیارد دلار از نهادهای اتحادیه اروپا و ۷۳ میلیارد دلار از آمریکا برآورد می‌شود.

ارسال تانک، پدافند هوایی و توپخانه‌های دوربرد به اوکراین کمک قابل توجهی کرده است.

اما کمک‌ها در ماه‌های اخیر و در بحبوحه بحث در مورد اینکه متحدان تا چه زمانی می‌توانند واقع‌بینانه از اوکراین حمایت کنند، کاهش یافته است.
چشم‌انداز پیش‌روی جنگ روسیه و اوکراین چیست؟

با گذشت دو سال از جنگ در اوکراین، هیچ شواهدی وجود ندارد که این جنگ به‌زودی پایان خواهد یافت. نه اوکراین، نه روسیه، و نه متحدان کلیدی دو طرف، زمینه‌ای برای حل‌و‌فصل این درگیری و برقراری صلح نمی‌بینند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ دستور تهاجم تمام عیار به اوکراین را صادر کرد.

ارتش اوکراین دو سال پیش ظرف چند ماه پس از تهاجم تمام عیار نیروهای روسیه، توانست آنها را به عقب‌نشینی از مناطق شمال و اطراف کی‌یف، پایتخت، وادار کند. در اواخر همان سال، بخش‌های وسیعی از قلمرو شرق و جنوب را هم از نیروهای روس پس گرفت.

اما حالا، نیروهای روسی در خطوطی مستحکم مستقر شده‌اند و اوکراینی‌ها می گویند مهماتشان رو به اتمام است.

سنای آمریکا اخیرا یک بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری (از جمله ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین) را پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی تصویب کرد، اما این طرح در مجلس نمایندگان با موانع جدی روبروست.

با این حال، نومیا اقبال خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید که کمک به اوکراین یکی از معدود موارد همکاری فراجناحی در واشنگتن است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از کمک به اوکراین حمایت می‌کنند و طرح تازه با ۸۶ رای از ۱۰۰ رای در سنا تصویب شد.

شمار اندکی که با این طرح مخالفت کردند جمهوری‌خواهانی بودند که می‌گویند نگران فرستادن کمک مالی به خارج برای جنگی ادامه‌دار در زمانی هستند که آمریکا در داخل با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اخیرا با اشاره به کمبود مهمات در اوکراین در خصوص سقوط برخی مناطق استراتژیک هشدار داده بود.