رئیس مجلس اسلوونی: سه‌شنبه کشور فلسطین را به رسمیت خواهیم شناخت

پس از این‌که اسپانیا، ایرلند و نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناخت، اورسکا کلاکوکار زوپانچیچ، رئیس پارلمان اسلوونی اعلام کرد، پارلمان این کشور سه‌شنبه هفته آینده برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین رای خواهد داد.

رئیس پارلمان اسلوونی در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در لیوبلیانا (پایتخت این کشور)، روز پنج‌شنبه، توضیح داد که «این جلسه قرار است روز سه‌شنبه، از ساعت 16:00 (14:00 به وقت گرینویچ) برگزار شود.»

دولت اسلوونی قبلاً این مصوبه را برای تصویب به مجلس ارجاع داده بود که تسریع مکانیزمی است که قرار بود تا اواسط ژوئن تکمیل شود.
با توجه به اینکه ائتلاف چپ میانه حاکم دارای 51 کرسی از 90 کرسی پارلمان است، تصویب این طرح به اکثریت ساده نیاز دارد.

در همین راستا، رابرت گلوب، نخست‌وزیر لیبرال اسلوونی، گفت: «این پیام صلح است. ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است که تمام جهان تلاش‌های خود را هم‌راستا با تحقق راه حل دو کشوری که صلح را در خاورمیانه به ارمغان می‌آورد، متحد کند.»

همزمان با این اعلام مقامات رسمی و پارلمانی پرچم فلسطین بر فراز مقر دولت در پایتخت اسلوونی برافراشته شد.

در واکنش به این رویکرد اسلوونی، وزیر خارجه اسرائیل بلافاصله تصمیم دولت این کشور در روز پنج‌شنبه دهم خرداد برای موافقت با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را محکوم کرد.

یسرائیل کاتز با اشاره به این که این طرح به تصویب پارلمان اسلوونی نیاز دارد، چنین رویکردی را پاداش دادن به جنبش حماس دانست که حلمه 7 اکتبر را علیه شهرک‌های اسرائیلی مرتکب شده است.

وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که این مساله همچنین موضع ایران، دشمن سرسخت اسرائیل را تقویت می‌کند و «به دوستی نزدیک میان مردم اسلوونی و اسرائیل آسیب می‌زند.»

کاتز در ادامه افزود: «امیدوارم پارلمان اسلوونی این توصیه را رد کند.»

بر اساس نظرسنجی انجام شده در ماه آوریل که شامل نمونه‌ای متشکل از 600 شهروند بود که نتایج آن توسط روزنامه «دنیونیک» منتشر شد، حدود 60 درصد از شهروندان اسلوونی از به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت می‌کنند، در حالی که فقط 20 درصد مخالف آن هستند.

گفتنی است که کشورهای اسپانیا و ایرلند، اعضای اتحادیه اروپا، علاوه بر نروژ، روز سه‌شنبه رسما کشور فلسطین را با هدف پیشرفت به سوی صلح در خاورمیانه به رسمیت شناختند.

این اقدام کشورهای اروپایی مورد اشاره خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت.