تقویت پدافند هوایی اوکراین توسط آمریکا با توقف صادرات به متحدان

پاتریوت به ویژه مورد علاقه کی‌یف است چرا که تنها سیستمی است که ثابت کرده می‌تواند موشک‌های مافوق صوت روسی را رهگیری و ساقط کند.کاخ سفید، پنج‌شنبه اعلام کرد ایالات متحده صادرات برنامه‌ریزی‌شده صدها گونه مهمات پدافند هوایی به متحدان و شرکای خود را به حالت تعلیق درمی‌آورد و در عوض آنها را به اوکراین می‌فرستد.

به گزارش «واشینگتن پست»، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران این تصمیم را «دشوار اما ضروری» توصیف کرد و گفت که موضوع اصلی این تصمیم موشک‌های رهگیر «پاتریوت» و «ناسامس» هستند که به گفته وی اوکراین به آنها «نیاز مبرم» دارد.پاتریوت و ناسامس دو تا از پیچیده‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی هستند که غرب در اختیار اوکراین قرار داده است. پاتریوت با ارزش یک میلیارد دلار به ویژه مورد علاقه کی‌یف است، چرا که تنها سیستمی است که ثابت کرده می‌تواند موشک‌های مافوق صوت روسی را رهگیری و ساقط کند.

کربی گفت: «البته ما به همه کشورهای متضرر از این تصمیم اطلاع داده‌ایم که این گام فوق‌العاده را برمی‌داریم و تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا هر گونه تأثیر منفی بر آنها را به حداقل برسانیم».

وی افزود وقتی به متحدان ایالات متحده گفته شد تحویل محموله‌هایی که قرار بود به دست آنها برسد به تعویق خواهد افتاد، پاسخی که دریافت شد به طور کلی حمایتی بود، زیرا آنها می‌دانند که نیاز اوکراین چقدر جدی است.

به گفته واشینگتن پست، این آخرین گام از مجموعه اقدامات اخیر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تقویت اوکراین است که در برابر فشار تهاجم مسکو برای شکستن روحیه این کشور مقاومت می‌کند.در طول بهار کاخ سفید لایحه انتقال تسلیحات بزرگ را برای تکمیل ذخایر پایان‌یافته کی‌یف تصویب و ممنوعیت شدید استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به داخل روسیه را لغو کرد.

در عین حال، رهبران «گروه هفت» یا هفت کشور صنعتی بزرگ یک پیمان امنیتی ده‌ساله با کی‌یف بستند. کشورهای دموکراتیک گفته‌اند که میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای تقویت تلاش‌های دفاعی اوکراین در اختیار کی‌یف قرار خواهند داد.