خانه / اخبار مهم روز / رویترز: گروه هکرهای ایرانی موفق به انتشار اطلاعات کارزار ترامپ شدند

رویترز: گروه هکرهای ایرانی موفق به انتشار اطلاعات کارزار ترامپ شدند

گروه هکرهای ایرانی که پس از سرقت ای‌میل‌های کارزار انتخاباتی ترامپ نتوانسته بودند سبب انتشار آنها در رسانه‌های جریان اصلی شوند اکنون موفق شده‌اند تا این اسناد را در معرض عرضه گذاشته و برخی از آنها را منتشر کنند.

به گزارش «رویترز»، در هفته‌های اخیر این گروه هکری تلاش کرد تا این ای‌میل‌ها را به یک فعال حزب دمکرات بفروشد و او آنها را در وب‌سایت خود «آمریکن موکراکز» منتشر کرد، این اسناد شامل مکاتبات کارزار انتخاباتی ترامپ با مشاوران و حامیان این نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری است.

دادگستری آمریکا در ماه سپتامبر این گروه هکرهای ایرانی را که از هویت‌های جعلی استفاده می‌کنند متهم کرده بود که برای حکومت ایران کار می‌کنند و قصد نفوذ در انتخابات آمریکا را دارند.

این گروه که «طوفان نعنا» یا «ای‌پی‌تی 42» نامگذاری شده‌اند موفق شدند با سرقت پس‌ورد تعدادی از کارکنان کارزارانتخاباتی ترامپ بین ماه‌های مه و ژوئن، به اسناد این کارزار دست یابند. دادگستری آمریکا می‌گوید این گروه سه هکر عضو بسیج سپاه پاسداران هستند که هویت آنها درحال بررسی است. «رویترز» با یکی از این هکرها که خود را رابرت معرفی می‌کند ارتباط برقرار کرد ولی او پاسخ داد: «واقعا انتظار دارید پاسخی از من بگیرید؟». او همان کسی است که «اف بی آی» درباره او به روزنامه‌نگاران هشدار داده بود.

در حالی که جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور ایران در مصاحبه با یک روزنامه‌‌نگار آمریکایی گفته بود ممکن است هکرهای ایرانی بدون آگاهی حکومت پشت پرده حملات سایبری و تلاش برای نفوذ در انتخابات آمریکا باشند اما نمایندگی ایران در سازمان ملل اتهامات مربوط به دخالت حکومت در هک ای‌میل‌های کارزارهای انتخاباتی هریس و ترامپ را رد کرد.

کارزار انتخاباتی ترامپ حکومت ایران را مسئول هک اسناد خود و تلاش برای نفوذ در انتخابات آمریکا می‌داند هرچند ترامپ در سال 2016 روسیه را تشویق کرده بود ای‌میل‌های رقیب خود هیلاری کلینتون را هک و در اختیار رسانه‌های خبری قرار دهد.

دیوید ویلر، بنیانگذاران سایت «آمریکن موکراکز»، وبسایتی که با کمک‌های مردمی در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی برای افشای فساد مالی و مسائل سیاسی و اجتماعی فعال است، می‌گوید ای‌میل‌های افشا شده نشاندهند استیصال کارزار ترامپ برای پیروزی است.

در ماه جولای، روزنامه‌‌نگاران و رسانه‌ها از جمله «نیویورک تایمز»، «پولیتیکو» و «واشینگتن‌پست» ای میلی از یک کاربر با حساب «آ او ال» دریافت کردند که خود را رابرت مونیکر معرفی کرده و نوشته بود اطلاعاتی داخلی از کارزار ترامپ دارد.

در ماه سپتامبر، هکرهای ایرانی از یک ای‌میل دیگر برای تماس با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران استفاده کنند تا آنها را ترغیب به دریافت و استفاده از اطلاعات خود از جمله درباره نامزدهای معاونت ریاست جمهوری برای ترامپ کنند، اما نه «رویترز» و نه رسانه‌های دیگر این اطلاعات را منتشر نکردند.

دو نفر از این هکرها با حساب «آ او ال» که متعلق به شرکت یاهو است شناسایی شدند اما یاهو به گفته دو منبع پس از همکاری با اف بی آی درباره اطلاعات مربوط به آنها، این حساب‌ها را مسدود کرد.

قبل از اینکه حساب این دو هکر مسدود شود، رابرت به خبرنگاران یک شماره تلفن جایگزین روی ابزارک سیگنال ارائه کرده بود که امکان ردیابی آن توسط ضابطان قضایی بسیار مشکل است.

مقامات امنیتی و قضایی آمریکا می‌گویند هکرهای ایرانی، ترامپ را به دلیل دستور او برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در ژانویه سال 2020 هدف گرفته‌اند.

ویلر بدون اشاره به منبع خود برخی از اسناد را در سایت «آمریکن موکراکز» منتشر کرده است اما براساس پستی در شبکه «ایکس» این سایت از رابرت درخواست کرده بود که با آنها تماس بگیرد. در یکی از این اسناد به مبلغ مورد توافق برای تنظیم اسناد حقوقی بین رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل و ترامپ پرداخته شده که وکیل کندی می‌گوید نمی‌تواند علنا در این باره صحبت کند. برخی دیگر از این اسناد نیز شامل پاسخگویی به مشاوران در باره رسوایی مربوط به مارک رابینسون از حامیان ترامپ بوده است.

یکی از معدود روزنامه‌نگارانی که اسناد ارائه شده توسط رابرت را منتشر کرد کن کلیپشتین بود که با وجود هشدار اف‌بی‌ای که به او درباره برقراری تماس با یک عامل نفوذی خارجی متخاصم اعلام کرد این مطالب ارزش خبری دارند. ویلر نیز می‌گوید اسناد جدیدی در اختیار دارد که تا زمانی که از صحت و اعتبار آنها اطمینان داشته باشد به انتشار آنها ادامه می‌دهد.