ترامپ به مکرون: ایران باید سیاست بی‌ثبات کردن منطقه را متوقف کند

کاخ سفید روز جمعه، 12 ژانویه 2018 اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک مکالمه تلفنی با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون بر اهمیت متوقف کردن فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه، تاکید کرد.

از سوی دیگر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در این مکالمه تلفنی بر اهمیت احترام به «توافق هسته ای با ایران» از سوی همه امضاء کنندگان این توافق تاکید کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد:«مکرون با اشاره به توافقنامه کشورهای غربی با تهران که در سال 2015 امضا شد، گفت فرانسه برای اجرای دقیق توافق نامه و اهمیت احترام به آن در همه زمینه‌ها مصمم است».

وی گفت: «اجرای مناسب این توافقنامه باید همراه گفت و گو با ایران در باره برنامه‌های موشکی تهران و سیاست‌های منطقه‌ای برای اطمینان از ثبات بیشتر در خاورمیانه همراه باشد.

این تماس زمانی در حالی برقرار می‌شود که ترامپ برای اعلام تصمیم خود در باره تحریم‌ها علیه ایران خود را آماده کرده است .

موضوع تعلیق تحریم‌های علیه ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای سال 2015 بود.

انتظار میرود که دونالد ترامپ تحریم‌هایی را که در چارچوب توافق هسته‌ای از ایران برداشته شد، را به حالت طبیعی باقی بگذارد وابقای واشینگتن بر ادامه توافقنامه را تصویب کند.

از سوی دیگر بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی ایران تهدید کرد که چنانچه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌های مرتبط با این برنامه را علیه ایران از سر گیرد، این کشور دست به اقدامی متقابل خواهد زد که افزایش غنی سازی اورانیوم می‌تواند یکی از این اقدام‌ها باشد.

در بروکسل نیز دیدگاه اروپایی‌ها با بریتانیا در جهت حفظ توافق هسته‌ای با ایران همراه بود. اما اتحادیه اروپا در باره برنامه های موشکی بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده است.

دونالد ترامپ از منتقدان توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران است و این توافق را «بدترین» توافق در تاریخ آمریکا توصیف کرده است.

مقام های آمریکایی می گویند،انتظار می رود که رییس جمهوری آمریکا روز جمعه تصمیم خود در خصوص تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را اعلام کند. این تمدید هر ۱۲۰ روز یک‌بار انجام می‌شود. رییس جمهوری آمریکا در ۲۳ شهریور سال جاری تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را  تمدید کرده بود.

در سال ۱۳۹۴ ایران و شش قدرت جهانی یعنی؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان به توافقی درباره محدود کردن برنامه هسته ای ایران دست یافتند. بر اساس مصوبه کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا می‌بایست هر ۹۰ روز یک‌بار درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، به کنگره گزارش دهد.

دونالد ترامپ در مهرماه سال جاری و در موعد ضرب الاجل از تأیید اجرای تعهدات توسط ایران خودداری کرد.

مقام های آمریکایی می گویند، این توافق دارای عیب های بزرگی است و شامل اقدامات و رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه نمی شود. مقام های آمریکایی به ویژه به برنامه موشک های بالیستیک ایران و همچنین حمایت این کشور از حکومت سوریه و گروه هایی چون حزب الله لبنان، حماس و حوثی های در یمن اشاره می کنند.

این در حالی است که رییس جمهوری فرانسه نیز پیشتر ضمن تاکید بر اجرای دقیق برجام ، خواستار افزودن رکن های تازه ای به این توافق برای برطرف کردن نگرانی ها شده بود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز در آبان ماه گفته بود، پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است.

در همین زمینه، دونالد ترامپ در جریان اعتراضات اخیر در ایران بار دیگر ضمن انتقاد از برجام تصریح کرد، پولی که از این توافق عاید جمهوری اسلامی شده است، به جای هزینه برای مردم ایران صرف تروریسم و ماجراجویی آن در منطقه خاورمیانه شده است.

اما در آستانه اعلام نظر دولت آمریکا در مورد تعلیق تحریم‌های ایران، سناتورهای آمریکایی و مقام‌های دولت دونالد ترامپ اخیراً تلاش کرده‌اند که بر سر طرحی که ضمن حفظ توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تهران را تشدید کند، به توافق برسند.