احمدی‌نژاد خطاب به خامنه‌ای: رئیس قوه قضائیه را برکنار و انتخابات زودهنگام برگزار کنید

خامنه‌ای و احمدی‌نژاد

رئیس‌جمهوری پیشین ایران نامه تازه‌ای به خامنه‌ای نوشته و در آن پیشنهاد داده که برای بهبود اوضاع کشور، رئیس قوه قضائیه برکنار شود، انتخابات فوری برگزار و دستور منع تعقیب معترضان صادر شود.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ـ عکس از آرشیو

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ـ عکس از آرشیو

سایت «دولت بهار» که این نامه را منتشر کرده در توضیح خود نوشته است این نامه روز دوشنبه گذشته به رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده اما این سایت آن را امروز، چهارشنبه ۲ اسفند، منتشر کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران در نامه خود اعلام کرده که نامه تفصیلی جداگانه‌ای خطاب به خامنه‌ای نوشته که «حاوی پیشنهادهای راهبردی در جهت انجام اصلاحات اساسی در قوای سه گانه و ارگان‌ها و سیاست‌های گوناگون» است. جزئیات این نامه تفصیلی معلوم نیست.

احمدی‌نژاد در مقدمه نامه خود به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری اشاره کرده و نوشته است: «برداشت این نیست که این اظهارات صریح از جانب رهبری که دارای قدرت و اختیارات بسیار گسترده و بی‌بدیل هستند، صرفاً با هدف همراهی با مردم و کاهش آلام آنان و یا به‌عنوان توصیه‌هایی اخلاقی بیان شده باشد، بلکه نیازمند اقدامات عملی و فوری برای اصلاح وضع کشور در جهت خواست و رضایت مردم است.»

خامنه‌ای در سخنرانی ۲۹ بهمن‌ماه خود گفته بود که «انتقاد مردم، فقط از دولت و مجلس و قوه‌ قضائیه نیست» و ممکن است مردم از رهبر جمهوری اسلامی هم «انتقاد داشته باشند» اما این انتقاد «منافاتی با ایستادگی پای نظام ندارد». این سخنان پس از اعتراضات سراسری اخیر بیان شده بود.

محمود احمدی‌نژاد در نامه خود سه پیشنهاد مطرح کرده است. پیشنهاد نخست او «حق تعیین سرنوشت» و «برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی» است. او گفته است برگزاری انتخابات «بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی و آزاد گذاردن مردم برای انتخاب، یک ضرورت فوری است.»

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی معاون اجرایی او در دولت دهم رد صلاحیت شدند و نتوانستند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند. کاندیدا شدن احمدی‌نژاد برخلاف میل رهبر جمهوری اسلامی بود زیرا او احمدی‌نژاد را از شرکت در انتخابات پرهیز داده بود.

احمدی‌نژاد در پیشنهاد دوم خود عملکرد مقام‌های عالی دستگاه قضائی را از عوامل نارضایتی عمومی دانسته و برکناری صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه را مطرح کرده است.

در هفته‌های پیش از آغاز اعتراضات سراسری دی‌ماه، اختلافات بین محمود احمدی‌نژاد و یارانش و صادق لاریجانی و دستگاه قضائی بالا گرفت. اما در پی هشدار خامنه‌ای به او و بعدتر آغاز تظاهرات سراسری در شهرهای ایران، احمدی‌نژاد سکوت کرد. در چند ماه اخیر دستگاه قضائی بارها یاران احمدی‌نژاد را بازداشت و یا احضار کرده است.

رئیس جمهوری پیشین ایران در آخرین پیشنهاد خود از خامنه‌ای خواسته است تا دستور آزادی و منع تعقیب همه کسانی‌ که به شرایط و نحوه اداره کشور اعتراض دارند و یا از رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند را صادر کند.

او از «اصلاحات» سخن گفته و این اقدامات را گام‌هایی در جهت اصلاح وضعیت موجود دانسته است.

احمدی‌نژاد در هفته نخست بهمن‌ماه سال جاری نیز نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود و در آن با اشاره به نارضایتی‌های عمومی، عملکرد برادران لاریجانی، رؤسای قوای مقننه و قضائیه را سبب لطمات جبران‌ناپذیر به اعتماد عمومی، رهبر ایران و دستگاه قضایی دانسته بود.

نامه جدید احمدی‌نژاد به خامنه‌ای از چارچوب نامه قبلی که نقد قوه قضائیه بود فراتر رفته و مسائل کلان را عنوان کرده است.

پیش از آن هفت تن از یاران احمدی‌نژاد، از وزارت کشور خواسته‌ بودند تا برای اعتراض «به برخی روندهای جاری در کشور و انتقاد از شرایط بد اقتصادی» به آن‌ها مجوز برگزاری تجمع بدهد. این مجوز اما داده نشد.

درخواست این تجمع در پی اعتراضات سراسری دی‌ماه مطرح شد، اعتراضاتی که یاران احمدی‌نژاد در جریان آن سکوت اختیار کرده بودند.

محمود احمدی‌نژاد در حالی به رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که دستور آزادی معترضان را صادر کند که خود در جریان اعتراضات پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ که تقریباً به‌مدت یک سال ادامه داشت، مردم معترض را «خس و خاشاک» نامیده بود.

بیشتر بخوانید: