وزیر کشور ایران: بیش از 200 نفر در اعتراضات آبان‌ماه کشته شدند


عبدالرضا رحمانی‌فضلی شامگاه شنبه 10 خرداد 1399 در برنامه نگاه ایران برای نخستین بار آماری از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه 1398 ارائه کرد. او در این برنامه ادعا کرد که به علت دادن آموزش مسلحانه به معترضان توسط رسانه‌های آمریکا و مخالف ایران، اینترنت در زمان اعتراضات قطع شد.

به گفته او «وقتی از طریق اینترنت آموزش نظامی می‌دهند، باید اینترنت قطع شود».

در پی آغاز اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، اینترنت در ایران با اختلال روبرو شد و پس از آن که اعتراض‌ها در ایران گسترش یافت، دسترسی کاربران به وب‌سایت شماری از سایت‌های داخلی مانند خبرگزاری‌ها محدود شد. اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره حوادث با محدودیت روبه‌رو شد و شهروندان هم برای ارسال فیلم و تصاویر با مشکلاتی مواجه شدند. در نهایت تا پایان روز 25 آبان، 95 درصد اینترنت در ایران قطع شد. علی ربیعی، سخنگوی دولت در همان زمان اعلام کرد که اینترنت بین‌الملل به دستور اعضای شورای امنیت کشور و به دلیل اعتراضات سراسری قطع شد و دسترسی کاربران فقط به سایت‌های ایرانی که از سرور داخلی استفاده می‌کردند ممکن بود. برخی کارشناسان آنچه در ایران رخ داد را «کودتای اینترنتی» نام خواندند.

رحمانی‌فضلی در ادامه ادعای خود اعلام کرد که این «آموزش نظامی» چند ماه قبل آبان، آغاز شده بود و حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها بیشتر شده بود و گران شدن بنزین «بهانه برای ایجاد آشوب» در ایران بود.

او همچنین گفت که در اعتراضات آبان هیچ مقابله مسلحانه‌ای با مردم نشد و به خویشتن‌داری و مراعات توصیه می‌شد.
وزیر کشور ایران علت شلیک به معترضان را حمله آنها به پاسگاه عنوان کرد.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحقیقی نشان داد، بیش از 750 تصویر و ویدیو از تیراندازی توسط نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن معترضان در این حوادث به جای مانده‌ است.

او در ادامه با بیان اینکه حدود 200 تا 225 نفر در اعتراضات آبان‌ماه کشته شدند، افزود: «همین روزها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود. حوادث غمباری رخ داد و حدود 40 یا 45 نفر یعنی حدود 20 درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند».

رحمانی‌فضلی با اشاره به تحریم خود، علت این اقدام آمریکا را دستور قطع اینترنت ایران در زمان اعتراضات آبان‌ماه که توسط او صادر شد، عنوان کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد.

مایک پمپئو، هفته گذشته، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن 12 مقام ایرانی از جمله عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و حسین اشتری‌ فرمانده نیروی انتظامی این کشور را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

به گفته او، رحمانی‌فضلی دستور اعمال خشونت علیه معترضان در اعتراضات مسالمت‌آمیز را صادر کرد که این کار نقض حقوق بشر است. این اقدام فضلی سرکوب حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان است که در نتیجه آن تعداد زیادی معترض از جمله 23 کودک جان باختند.

در این راستا، فضلی و خانواده‌اش در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند و ورود آنها به این کشور ممنوع شد.

در آبان‌ماه 1398، پس از سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین، اعتراضات مردمی و ضدحکومتی در بیشتر نقاط ایران آغاز شد. بر اساس گزارش نهادهای امنیتی ایران، 29 استان و صدها شهر درگیر اعتراضات پس از افزایش قیمت بنزین شدند.

تصاویر فراوانی که توسط شهروندان گرفته و در شبکه‌های مجازی منتشر شد نشان می‌داد که نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران و بسیج با استفاده از سلاح‌های جنگی در نقاط مختلف ایران، به سوی معترضان به صورت مستقیم و هدفمند تیراندازی مستقیم کردند.

یکی از مرگبارترین سرکوب اعتراضات در ماهشهر(معشور) روی داد که به «کشتار نیزار» شناخته می‌شود.

تصاویر نشان می‌داد که نیروهای سپاه پاسداران با استفاده از سلاح‌های نیمه سنگین جنگی، همچون دوشکا و تیربار، معترضان را هدف قرار دادند.

در 31 اردیبهشت 1399 سازمان عفو بین الملل جزئیات مرگ 304 نفر از معترضان آبان 1398 در ایران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش آنها در فاصله 24 تا 28 آبان توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.