علم‌الهدی: بسیاری از اوباش بسیجی شدند و جلو اغتشاشات را گرفتند

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، می‌گوید بسیاری از جوانانی که به علت «فقر» اقدامات شرورانه می‌کردند، «با کار فرهنگی» جذب سازمان بسیج شده و از بروز «اغتشاشات» جلوگیری کرده‌اند.

این اظهار نظر را می‌توان یکی از صریح‌ترین اظهارات درباره ریشه برخورد خشونت‌آمیز نیروهای بسیج و لباس‌شخصی در ایران با معترضان در سال‌های اخیر دانست.

پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهر، به نقل از وی نوشت: «بسیاری از جوانانی که به خاطر فقر و محرومیت اوباش محله شده بودند با کار فرهنگیِ درست و آشنا شدن با حضرت امام حسین، بسیجی محل شدند که جلو بسیاری از اغتشاشات را گرفتند.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، چند متهم به اقدامات «شرارت‌آمیز» از جمله موبایل‌قاپی، سوار بر وانت در منطقه مشیریه تهران گردانده شدند و نیروهای پلیس که شماری از آنها چهره خود را پوشانده بودند، آنها را در ملاء عام مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در روزهای اخیر دست‌کم دو مورد دیگر از گرداندن مجرمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی آنها را «اراذل ‌و ‌اوباش» می‌نامند، از سوی رسانه‌های گزارش شده بود.

پیش از این مجید میراحمدی، جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از طرح مجرم‌گردانی برای مقابله با «اراذل ‌و ‌اوباش» در ایران دفاع کرده بود.

وی «خشکاندن ریشه‌های ناامنی» در جامعه را «مطالبه» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرده و افزوده بود که برخورد با «افراد شرور»، «تکلیف» همه نیروهای مسلح است.

اقدام پلیس ایران در گرداندن شماری از متهمان به «شرارت» در انظار عمومی، از سوی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته و مصداق «شکنجه» و «تحقیرآمیز» خوانده شده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی که شماری از وکلای دادگستری نیز در میان آنها دیده می‌شوند، معتقدند این اقدام نه تنها به کاهش جرم کمک نمی‌کند، بلکه منجر به بروز رفتارهای خشن بیشتری از سوی متهمان در آینده خواهد شد.