تنش‌افزایی هسته‌ای جدید؛ دستور روحانی برای تولید انبوه سانترفیوژهای پیشرفته

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه، دستور تولید انبوه زنجیره سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت غنی‌سازی نطنز را صادر کرد. این تنش‌افزایی یک روز پس از پایان دور دوم نشست وین، و هم‌زمان با انتشار خبرهایی از عدم وجود پیشرفت در مذاکرات اعلام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «دولت»، به دستور رئیس جمهوری ایران «طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحدهای تولید صنعتی ترکیبات دوتره در خنداب اراک»، «بهره‌برداری از 6 طرح فناوری هسته‌ای در زمینه غنی‌سازی در نطنز، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از لیزرهای دیسک 5 و 10 کیلووات فیبر»، «تولید نیمه‌ صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم»، «ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژ IR9S و IR9-1B» از جمله طرح‌هایی هستند که افتتاح شدند.
روحانی و سانترفیوژهای جدید روحانی و سانترفیوژهای جدید

به گزارش «ایسنا» سایت غنی سازی نطنز که در تیرماه 99 توسط یک انفجار تخریب شده بود اکنون با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها مرکز مونتاژ ماشین های سانتریفیوژ عملیاتی و هم اکنون آماده بهره برداری شده است.
گزارش آژانس

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی از اقدام جدید ایران در «عدول» بیشتر از تعهدات خود در چارچوب برجام خبر داده است. در این گزارش آمده است ایران تا سطح نقض جدید توافق هسته‌ای پیش رفته که در ارتباط با ذخایر اورانیوم غنی‌شده است.

در حالی گزارش تازه آژانس بین‌المللی می‌تواند تنش کشورهای غربی با ایران را افزایش دهد که ایران تنها یک روز پس از دیدار و رایزنی هیات ایرانی با نمایندگان قدرت‌های جهانی برای احیای برجام به طور علنی از دستاوردهای هسته‌ای خود با دستور روحانی رونمایی کرده است.
نشست وین

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های مقابل پس از چهار روز در وین در حالی به پایان رسید و در بیانیه پایانی که از سوی اتحادیه اروپا انتشار یافت، گفته شد که‌ اعضای برجام «بازگشت احتمالی آمریکا» به برجام را ارزیابی کردند و «اجرای موثر توافق هسته‌ای» را به بحث گذاشتند. این بیانیه از تشکیل دو کارگروه «رفع تحریم» و «اجرای ترتیبات هسته‌ای» نام برده و افزوده که گزارش رایزنی‌های دو روزه این کارگروه‌ها به اطلاع اعضای برجام نیز رسیده است.

در همین رابطه، ند پرایس، وزارت خارجه آمریکا، پنج شنبه 19 فروردین با صدور بیانیه‌ای نسبت به خوش‌بینی‌های بیش از اندازه به نشست وین هشدار داد.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند «اصلی‌ترین مانع» در پیشبرد مذاکرات احیای برجام «مقاومت» ایالات متحده در برابر لغو تحریم‌های ایران است.

یک مقام ارشد آمریکایی صبح شنبه در گفتگو با «رویترز» ضمن ابراز تردید درباره اهداف ایران از بازگشت احتمالی به برجام، گفت که پافشاری ایران برای برداشتن کامل تحریم‌ها، حرکت به سوی بن‌بست است. او افزود: «کماکان پرسش‌هایی درباره قصد ایران برای اتخاذ روشی عملی جهت پایبندی به برجام وجود دارد».