رهبر کره شمالی درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه چه نظری داد

رهبر کره شمالی

دبی-العربیه.نت فارسی

کره شمالی هم به عنوان آخرین کشور وارد صحنه بحرانی سوریه شد و رهبر جوان و جنجالی این کشور که پیشتر به رژیم اسد اسلحه شیمیایی فروخته، وارد خط جنگ داخلی سوریه شده و برای اولین بار در باره حمله موشکی ترامپ به سوریه نظر داد.

رهبر کره شمالی که آمریکا را دشمن درجه یک خود می‌داند در باره حمله آمریکا به سوریه گفت: «حمله آمریکا به سوریه تجاوزی نابخشودنی است».

وزارت امور خارجه کره شمالی در صفحه توییتر در باره آزمون‌های موشکی خود نوشت: «واقعیت‌های امروز تصمیم‌گیری درست ما را برای تقویت قدرت نظامی‌مان برای ایستادگی با قدرت در برابر قدرت و زور ثابت کرد. این گزینه (قدرت در مقابل قدرت) گزینه‌ای است درست و صدها بار بجا است».
همکاری کره شمالی-سوریه

کره شمالی کشوری که تقریبا در سطح بین‌المللی منزوی است، به عنوان یکی از متحدان رژیم سوریه به شمار می‌آید. قبل از حمله موشکی آمریکا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی مکالمه تلفنی با اسد خواستار روابط گرم و همکاری مشترک بین دو کشور شده بود.

روز جمعه گذشته دونالد ترامپ دستور داد پایگاه نظامی الشعیرات که گفته می‌شود جنگنده‌های اسد با پرواز کردن از آنجا غیرنظامیان در منطقه خان شیخون در حومه ادلب را بمباران شیمیایی کردند، موشکباران شود.
فشار بر کره جنوبی از طریق چین

حملات موشکی ایالات متحده آمریکا به سوریه در زمانی اتفاق افتاد که رئیس جمهوری آمریکا در حال میزبانی از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در ایالت فلوریدا، بود. آمریکا با فشار بر تنها متحد دیپلماتیک کره شمالی یعنی چین تلاش دارد تا از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای پیونگ یانگ جلوگیری کند.

آمریکایی‌ها بر این باورند که کره شمالی در حال ساختن موشک‌های پیشرفته اتمی است که قادر خواهند بود، ایالات متحد را هدف قرار دهند. تلاش کره شمالی در این زمینه تهدیدی آشکار برای امنیت آمریکا به شمار می‌آید.

کره شمالی تاکنون به پنج آزمایش اتمی با موشک‌های دور برد دست زده است. دو مورد از این آزمایش‌ها در اوایل سال جاری انجام گرفت.
حمله موشکی آمریکا به سوریه زنگ خطری برای کره شمالی است

کیم یونگ هیون استاد دانشگاه دانگوک «Dongqok» می‌گوید ضربه نظامی آمریکا به سوریه، پیامی واضح و آشکار با اهدافی مشخص و روشن بود.

این استاد علوم سیاسی گفت: «این ضربه یک هشداری است برای پیونگ یانگ است که بفهمد کسی الان در آمریکا قدرت را به دست گرفته که به راحتی اسلحه را از غلاف بیرون می کشد و شلیک می‌کند».

این تحلیلگر افزود: «اگر چه ضربه نظامی موقت آمریکا به سوریه برای کره شمالی یک زنگ خطر بود، اما به نظر نمی‌رسد که درس عبرتی برای رهبر آن کشور باشد، چرا که مقامات کره شمالی معتقدند که تنها با قدرت اتمی و اسلحه اتمی می‌توانند امنیت خود را تضمین کنند».
گزینه‌های آمریکا در برابر جاه‌طلبی اتمی کره شمالی

جمعه گذشته شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد کاخ سفید گزینه‌هایی را در برابر فعالیت اتمی کره شمالی تعیین کرده است یکی از این گزینه‌ها ترور کیم جونگ اون دیکتاتور جنجالی کره شمالی است و دومین گزینه برگرداندن مجدد سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده به کره جنوبی برای آمادگی به پاسخگویی سریع در صورت هرگونه تهدیدی از سوی پیونگ یانگ است.

مارک لیبرت، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در کره جنوبی، در باره طرح «قطع سر» یا ترور رهبر کره شمالی یا تغییر رژیم پیونگ یانگ گفت کار آسانی نیست، اما این طرح باعث می‌شود که چین برای جلوگیری از جنین اقدامی فشارهای بیشتری بر متحد خود یعنی کره شمالی بیآورد و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم».