وال‌استریت ژورنال: امکان رسمیت یافتن طالبان از ترس «داعش» افزایش یافت

فرمانده سنتکام اعلام کرد که آمریکا برای بررسی امنیتی افغان‌هایی که برای خروج از این کشور به فرودگاه کابل می‌آیند، به طالبان «تکیه» می‌کند
روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، در گزارشی مدعی شد از آنجایی که ایالات متحده و جامعه جهانی از میان دو گروه اسلامگرای افراطی طالبان و «داعش» دومی را خطر بزرگتری برای امنیت خود تلقی می‌کنند، ممکن است از ترس بدتر به بد پناه ببرد و به‌ زودی حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسند.
«وال‌استریت ژورنال» این موضع را بعد از وقوع دو انفجار بزرگ در اطراف فرودگاه بین‌المللی کابل در پنجشنبه 26 آگوست 2021 مطرح کرد، که به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، در اثر آن تاکنون 12 سرباز آمریکایی و 90 شهروند افغان کشته شده‌اند. داعش مسئولیت این عملیات انتحاری را بر عهده گرفته است.
به گفته این روزنامه، طالبان و داعش به شدت با هم ناسازگارند، چون اهداف‌شان با یکدیگر تفاوت دارد. طالبان فقط خواستار حکومت بر افغانستان است، ولی داعش رویای «خلافت اسلامی» جهانی در سر دارد. لذا این دو گروه اسلامگرا، از زمان ظهور «دولت اسلامی» یا همان داعش در اواسط دهه گذشته، مدام در افغانستان با هم دست به گریبان بوده‌اند.
مقامات وزارت دفاع آمریکا به «وال‌استریت ژورنال» گفته‌اند که طالبان، با حمایت گهگداری «کشورهای دیگر» و «نیروهای ائتلاف آمریکایی»، توانسته پیروز این میدان باشد. طالبان در کنار نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای نظامی ایالات متحده با داعش جنگیده و آن را تار و مار کرده ‌است. نیروی هوایی آمریکا به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، «مادر همه بمب‌ها» که قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای زرادخانه آمریکاست را در افغانستان بر سر داعش انداخت.
در نتیجه این شکست‌ها، طی سالیان اخیر صدها شبه‌نظامی داعش تسلیم نیروهای دولتی افغانستان شدند، و اینک در زندان‌های سرتاسر کشور به سر می‌برند. پس از تصرف کابل به دست طالبان در هفته گذشته، این گروه کنترل زندان‌ها را در دست گرفته و صدها زندانی را آزاد کردند، اما به گزارش روزنامه آمریکایی، «ابوعمر خراسانی» فرمانده منطقه‌ایِ داعش در افغانستان را به همراه هشت تن دیگر از اعضای گروهش اعدام کردند.
ظهور داعش به عنوان یک تهدید جدید جهانی، طالبان را در عرصه بین‌المللی در جایگاه بهتری قرار داده است. دولت ترامپ رسما مذاکره با آنها را در دوحه پایتخت قطر آغاز کرد. و اینک روسیه، چین، و ایران می‌گویند که طالبان را «تکیه‌گاه ثبات» در افغانستان می‌دانند، و قصد دارند سفارتخانه‌های خود در کابل را پس از خروج آمریکا باز نگه دارند.
در جریان کنفرانس مطبوعاتی که پس از حملات انتحاری روز پنجشنبه به فرودگاه بین‌المللی کابل برگزار شد، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده «سنتکام» اعلام کرد که آمریکا به منظور احراز هویت و بررسی امنیتی افغان‌هایی که برای خروج از این کشور به فرودگاه کابل می‌آیند، به طالبان «تکیه» می‌کند.
«وال‌استریت ژورنال» نتیجه می‌گیرد که دغدغهٔ قدرت‌گیری دوباره داعش می‌تواند یکی از دلایلی باشد که ایالات متحده و دیگر کشورهایی که «امارت اسلامی» را تهدیدی جدی‌تر برای خود می‌دانند را به حمایت و به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان ترغیب کند.