بحران اوکراین؛ واکنش‌ها به تصمیم پوتین در به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک

برنامه احتمالی حمله روسیه به اوکراین که از مدت‌های پیش بیم آن می‌رفت از روز دوشنبه ۲۱ فوریه و پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، دو منطقه جدایی‌طلب در شرق خاک اوکراین، وارد مرحله تازه‌ای شد.

پوتین دستور داده است که نیروهای روس تحت عنوان «صلح‌بانان» به این مناطق عازم شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به دنبال تصمیم ولادیمیر پوتین روز دوشنبه به درخواست اوکراین، آمریکا و برخی کشورهای دیگر یک جلسه اضطراری شبانه برگزار کرد.

رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد جلسه شورای امنیت را با هشدار آغاز کرد: «خطر درگیری بزرگ، واقعی است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کرد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز گفت: «ما از هیچکس و هیچ چیز نمی‌ترسیم. به کسی چیزی بدهکار نیستیم و چیزی به کسی نمی‌دهیم.»

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز قرار است برای دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود عازم واشنگتن شود.

کاخ سفید دستوری اجرایی برای ممنوعیت سرمایه‌گذاری و تجارت ایالات متحده در مناطق جدایی‌طلب صادر کرد و قرار است روز سه‌شنبه تدابیر بیشتری اعلام شود. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا این تحریم‌ها مستقل از آن چیزی است که واشنگتن در صورت تهاجم روسیه آماده کرده است.

آخرین رویدادهای مربوط به بحران اوکراین و تنش میان روسیه و غرب در روز دوشنبه ۲۲ فوریه (۳ اسفند) را در این صفحه پیگیری کنید.

انتقاد ترکیه از تصمیم روسیه: همه طرف‌ها قوانین بین‌المللی را رعایت کنند
ترکیه از تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین انتقاد کرد و این اقدام را «نقض آشکار وحدت سیاسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» دانست.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه اضافه شده است: «ما این تصمیم روسیه را غیرقابل قبول می‌دانیم و آن را رد می‌کنیم.»

طبق این بیانیه ترکیه گفته است که بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند و از از همه طرف‌ها می‌خواهد که قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.
ترکیه که یکی از اعضای ناتو است روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه دارد و بارها پیشنهاد داده بود که برای پایان دادن به تنش‌ها میانجیگری کند.

اوکراین: روسیه سربازان اشغالگر خود را خارج کند

سرگئی کیسلیتا، سفیر اوکراین در سازمان ملل از روسیه خواست تا به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب در شرق این کشور را لغو کند.

وی همچنین از مسکو خواست تا فورا «سربازان اشغالگر» خود را از این مناطق خارج کند و به میز مذاکرات برگردد.

وی در نشست اضطراری شورای امنیت افزود که تصمیم اخیر مسکو نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و منشور سازمان ملل متحد است.
وی تصریح کرد: «اشغال دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه چارچوب‌های مذاکرات را از بین می‌برد و ممکن است به‌عنوان خروج یکجانبه روسیه از توافقنامه مینسک تلقی شود.»
وی اضافه کرد: «ما متعهد به حل و فصل دیپلماتیک موضوع هستیم و تسلیم تحریکات نمی‌شویم.»

اوکراین: اکنون مهم است ببینیم دوست واقعی ما کیست؟
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از به رسمیت شناختن «جمهوری‌های» جدایی‌طلب در شرق اوکراین از سوی مسکو، اعلام کرد که انتظار حمایت «روشن» و «موثر» از متحدان غربی را در مقابل روسیه دارد.

وی خطاب به شهروندان اوکراین گفت: «ما از متحدان خود انتظار حمایت روشن و موثر داریم. بسیار مهم است که اکنون ببینیم دوست واقعی ما کیست؟»
وی افزود: «ما به هیچکس بدهکار نیستیم و هیچ چیزی را به هیچ کسی نخواهیم داد.»

وی تصریح کرد: «ما در سرزمین خود هستیم. از هیچ چیز و هیچ کسی هم نمی‌ترسیم. و به این موضوع اطمینان داریم.»

زلنسکی تصمیم پوتین را نقض «یکپارچگی و حاکمیت ملی» اوکراین توصیف کرد.
وی تاکید کرد که مرزهای بین‌المللی اوکراین علی‌رغم «اعلامیه‌ها و تهدیدهای روسیه به همین شکل باقی خواهد ماند.»

توصیه مقامات آمریکایی به زلنسکی برای ترک کی‌یف
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه نوشت که مقامات ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به وی توصیه کرده‌اند تا به شهر لویو در ۴۸۰ کیلومتری کی‌یف برود.
با این حال کاخ سفید می‌گوید که این موضوع در نهایت تصمیمی‌ است که باید زلنسکی آن را بگیرد.
07:25
استرالیا: با تحریم‌ روسیه همراه خواهیم شد

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت که این کشور تصمیم روسیه را محکوم می‌کند.

وی افزود: «می‌توانم اطمینان دهم زمانی که سایر کشورها تحریم‌های شدید و شدیدتری را علیه روسیه اعمال کنند ما با آن‌ها همراه خواهیم شد و به همان سرعت پیش خواهیم رفت.»
وی درباره ورود نیروهای روسیه به مناطق جدایی‌طلب اوکراین گفت: «روسیه باید بدون قید و شرط عقب‌نشینی کند. به پشت مرزهای خود برگردد و از تهدید همسایگان خود دست بردارد. این غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه است.»

07:25
شولتس، ماکرون و بایدن: تصمیم روسیه بی‌پاسخ نخواهد ماند
طبق گفته سخنگوی دولت آلمان، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه اعلام کردند که به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین از سوی ولادیمیر پوتین، «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

استفن هبستریت در بیانیه‌ای که پس از گفت‌وگوی تلفنی این سه رهبر منتشر شد، گفت: «رهبران سه کشور موافق هستند که این اقدام یکجانبه روسیه نقض آشکار توافق‌های مینسک است.»
این سه مقام اضافه کرده‌اند که «آلمان، فرانسه و ایالات متحده به شدت تصمیم روسیه‌ را محکوم کرده‌اند و این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

06:44
آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال می‌کند

پس از دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر استقرار نیروهای روس در دو منطقه اوکراین که استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته است، آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.
یکی از سخنگوهای کاخ سفید به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در پاسخ به تصمیمات و اقدامات مسکو قصد داریم تا فردا (سه‌شنبه) تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام کنیم.»
وی افزود: «ما در حال هماهنگی با متحدان و شرکای خود برای این اعلام هستیم.»

روسیه: درهای دیپلماسی را نمی‌بندیم
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل شامگاه دوشنبه اطمینان داد که مسکو درها را به روی «دیپلماسی» برای برطرف کردن بحران اوکراین نمی‌بندد اما از «حمام خون» در مناطق جدایی‌طلب در شرق کشوری که روسیه روز گذشته استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته است، جلوگیری خواهد کرد.
این دیپلمات روس در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما برای یک راه حل دیپلماتیک، درهای دیپلماسی را باز نگه می‌داریم. با این حال قصد نداریم اجازه ایجاد حمام خون را در دونباس دهیم.»

چین: طرف‌های مرتبط خویشتن‌داری کنند

پس از اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اعلام نیرو به دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین، چین روز دوشنبه از کشورهای درگیر در بحران اوکراین خواست تا از خود «خویشتن‌داری نشان دهند.»
ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل در شورای امنیت گفت: «همه طرف‌های مرتبط باید خویشتن‌دار باشند و از هر اقدامی که می‌تواند به تنش‌ها دامن بزند اجتناب کنند.»