اتحادیه اروپا: حریم هوایی اروپا به روی همه هواپیماهای روسیه بسته خواهد شد

اتحادیه اروپا در تاز‌ه‌ترین حلقه از زنجیره‌ تحریم‌های خود علیه روسیه، اعلام کرد که حریم هوایی کشورهای عضو این اتحادیه به روی همه هواپیماهای روسی بسته خواهد شد و رسانه‌های دولتی روسی هم حق فعالیت در این کشورها را نخواهند داشت.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا، روز یکشنبه هشتم اسفندماه با اعلام این تحریم‌ها از تصمیم اروپا به تامین مالی برای خرید و تحویل تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی به اوکراین خبر داد.

یک منبع کمیسیون اروپایی به رویترز گفت این کمیسیون قصد دارد ۴۵۰ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا را برای تسلیحات و ۵۰ میلیون یورو دیگر را برای اقلامی مانند تجهیزات پزشکی هزینه کند.

فن در لاین در اظهاراتش گفت: «ما یک بار دیگر تحریم‌های خود را علیه کرملین و همدستش بلاروس تقویت می‌کنیم. حریم هوایی اتحادیه اروپا را برای روس‌ها می‌بندیم و نمی‌گذاریم شبکه‌های راشا تودی، اسپوتنیک و همچنین شرکت‌های تابعه آن‌ها دروغ‌های خود را برای توجیه جنگ پوتین و تفرقه‌افکنی منتشر کنند.»

روسیه اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند و می‌گوید برای اشغال سرزمینی طراحی نشده است، بلکه برای از بین بردن توانایی‌های نظامی همسایه جنوبی‌اش و از بین بردن آنچه که «ملی‌گرایان خطرناک» توصیف می‌کند، طراحی شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای با اشاره به حمایت تسلیحاتی اروپا از اوکراین، گفت: «یک تابو دیگر سقوط کرد، تابویی که اتحادیه اروپا در جنگ سلاح ارائه نمی‌کرد.»

او گفت: «مهم است بر این مساله تاکید کنیم که نیروهای هسته‌ای روسیه در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.»

ولادیمر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز یکشنبه هشتم اسفندماه، در نشستی با مقام‌های ارشد خود به وزیر دفاع و رییس ستاد کل ارتش روسیه دستور داد تا نیروهای هسته‌ای این کشور را در «وضعیت ویژه ماموریت رزمی» قرار دهند.

پوتین در اظهارات تلویزیونی خود علاوه بر اظهارات مقامات کشورهای عضو ناتو، به تحریم‌های مالی سخت علیه خودش و کشورش اشاره کرد و گفت: «کشورهای غربی نه تنها اقدامات غیر دوستانه علیه کشور ما در حوزه اقتصادی انجام می‌دهند، بلکه مقام‌های ارشد کشورهای عضو ناتو در مورد روسیه اظهارات تهاجمی انجام داده‌اند.»

دستور پوتین برای وضعیت آماده‌باش تسلیحات هسته‌ای، این نگرانی را ایجاد کرده است که بحران فعلی ممکن است چه با برنامه‌ریزی یا چه با محاسبات اشتباه، به جنگ هسته‌ای تبدیل شود و مقام‌های ارشد کشورهای غربی ضمن محکوم کردن این دستور، آن را بسیار خطرناک و غیرقابل قبول آن خواندند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان دستور پوتین برای آماده‌باش نیروهای هسته‌ای روسیه را خطرناک دانست و گفت: «این دستور نشان می‌دهد که وضعیت چقدر جدی است و چرا ما واقعا باید کنار هم باشیم.»

دبیرکل ناتو افزود این اقدام پوتین «لفاظی‌های تهاجمی او در چند هفته گذشته را تشدید می‌کند.»

در پنتاگون، یک مقام ارشد نظامی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، دستور هسته‌ای پوتین را تشدیدکننده بحران خواند و به خبرگزاری رویترز گفت: «او نیروهایی را وارد بازی می‌کند که اشتباه محاسباتی می‌تواند اوضاع را بسیار بسیار خطرناک‌تر کند.»

این مقام آمریکایی افزود که دستور پوتین برای آماده‌باش نیروهای هسته‌ای روسیه، تاثیری در تصمیم آمریکا برای ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین ندارد و این حمایت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در ادامه مصاحبه‌ای درباره آماده‌باش نیروهای هسته‌ای روسیه، گفت که ایالات متحده تحریم‌هایی را که بخش انرژی روسیه را هدف قرار می‌دهد از روی میز حذف نکرده است. او تاکید کرد که آمریکا می‌خواهد هر گامی را برای «به حداکثر رساندن تاثیر پیامدهای تحریم‌ها بر رهبر روسیه اتخاذ کند.»

او اظهارات پوتین درباره تهدید ناتو علیه روسیه را رد کرد و گفت پوتین در حال واکنش به یک تهدید خیالی است و روسیه نه تنها در معرض تهدید اوکراین قرار ندارد، بلکه در هیچ نقطه‌ای از سوی ناتو مورد تهدید قرار نگرفته است.

این تحولات سریع در حالی رخ می‌دهد که نیروهای روسی به کی‌یف، پایتخت اوکراین، نزدیک‌تر شده‌اند و درگیری‌ها خیابانی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیز در جریان است.

همچنین بنادر استراتژیک در جنوب اوکراین تحت فشار نیروهای متجاوز روسی قرار دارند. با این وجود به‌نظر می‌رسد که تهاجم روسیه با مقاومت نیروهای اوکراینی، کندتر پیش می‌رود.