خانه / اخبار مهم روز / رویترز: فروش نفت ایران به چین به‌طور «بی‌سابقه‌ای» افزایش یافته است

رویترز: فروش نفت ایران به چین به‌طور «بی‌سابقه‌ای» افزایش یافته است

داده‌های شرکت‌های ردیاب نفتکش‌ها نشان می‌دهد که فروش نفت ایران به چین در بازار سیاه طی ماه‌های اخیر به «میزانی بی‌سابقه‌» رسیده است، و حتی از اوج خود در سال 2017 که تجارت با ایران هنوز مشمول تحریم‌های آمریکا نشده بود، فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه یکم مارس، بر اساس ارزیابی سه شرکت ردیاب نفتکش، واردات نفت از ایران به چین در ژانویه امسال از 700 هزار بشکه در روز فراتر رفت، و از اوج 623 هزار بشکه‌ای که گمرک چین در سال 2017، پیش از اعمال تحریم‌های دونالد ترامپ بر صادرات نفت ایران در سال 2018 ثبت کرده بود، پیشی گرفت.

شرکت «تریدرز» می‌گوید در ماه ژانویه محموله‌های نفت ایران در هر بشکه پنج دلار زیر قیمت معیار نفت برنت معامله شده است. شرکت مشاوره «پترولجستیک» نیز می‌گوید صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان طی سه سال گذشته است.

افزایش خرید نفت توسط بزرگترین واردکننده نفت جهان در بحبوحه مذاکرات وین میان مقامات تهران و قدرت‌های جهان برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» صورت می‌گیرد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تاکنون ترجیح داده تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های چینی که با ایران معامله می‌کنند را اجرا نکند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره به «رویترز» گفت واشینگتن از خرید نفت ایران توسط چین در بازار سیاه آگاه است، و این موضوع را با پکن در میان گذاشته است.

به گفته «رویترز»، در صورت احیای برجام، انتظار می‌رود ایران فروش نفت خود به بازارهای جهانی را از سر گیرد. با این وجود، بعید است جمهوری اسلامی شیر نفت را روی پالایشگاه‌های خصوصی چینی ببندد، چرا که این مشتریان پای ثابت خرید نفت بوده و طی دو سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار سود به ایران رسانده‌اند.

مدیر یکی از پالایشگاه‌های بخش خصوصی چین در این باره به «رویترز» گفت: «ایران ممکن است اطمینان کامل نداشته باشد که توافق جدید تا چه مدت می‌تواند دوام بیاورد. بخش خصوصی چین در بدترین زمان‌ها یک خروجی ضروری برای ایران بوده‌ است، و ایران می‌خواهد این کانال را باز نگه دارد.»