رئیس جمهوی چین حمایت قاطع خود از ثبات در افغانستان را اعلام کرد

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنج‌شنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین‌ماه، با انتشار پیامی در سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان حمایت قاطع خود از ثبات در این کشور را اعلام کرد. وزارت امور خارجه چین نیز از ایالات متحده آمریکا خواست دارایی‌های افغانستان را آزاد کند و تحریم‌های اتخاذ شده علیه طالبان را پایان دهد.
تبلیغ بازرگانی

همزمان با برگزاری سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنج‌شنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین‌ماه، از حمایت قاطع خود از ثبات در افغانستان سخن گفت.

هرچند هدف اصلی از برگزاری این نشست در چین بررسی راه‌های رساندن کمک‌های بین‌المللی به افغانستان عنوان شده است اما، چین علاوه بر یک مرز مشترک ۷۶ کیلومتری، منافع اقتصادی و امنیتی بسیاری در افغانستان دارد.

به گزارش خبر گزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری چین در این پیام تاکید کرد: «مردم افغانستان کشوری آرام، باثبات، توسعه‌یافته و شکوفا می‌خواهند و این خواست آن‌هادر خدمت منافع مشترک کشورهای منطقه و همچنین جامعه بین‌المللی است.»

شی جین‌پینگ بدون اشاره به نقض حقوق بشر از سوی گروه طالبان در افغانستان افزود: «چین همواره به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته است و متعهد است در آینده نیز از توسعه صلح‌آمیز و باثبات در این کشور حمایت کند.»

در همین حال، وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از آمریکا و ناتو می‌خواهیم که مسئولیت خود برای بازسازی و توسعه افغانستان را به صورت جدی بر عهده بگیرند و دارایی‌های مردم افغانستان را نیز در اسرع وقت آزاد کنند.»

وزیر امور خارجه چین ضمن انتقاد شدید دولت آمریکا و مدیریت بحران افغانستان از سوی این کشور تاکید کرد: «ایالات متحده به عنوان کشوری که افغانستان را در مخمصه قرار داده است باید مسئولیت اصلی وضعیت کنونی این کشور را بر عهده بگیرد.»

پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن دوباره گروه طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، دولت ایالات متحده تمام دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسددو کرد. شش ماه پس از اعلام این تصمیم، جو بایدن، رئیس جمهوی آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده اختصاص داد.

جو بایدن در حالی این فرمان اجرایی را صادر کرد که بر اساس آمار نهاد‌های بین‌المللی، به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان ۹۰ درصد از مردم این کشور را با یک بحران بی‌سابقه انسانی و اقتصادی روبرو ساخته است. طبق این آمار، دست‌کم یک میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

دریافت رایگان خبرنامه
با خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید
آبونه شوید

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست همسایگان افغانستان به چین رفته است ادعا کرد که در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون شهروند افغانستانی وارد ایران شده‌اند. به گفته وی، شمار پنهاجویان افغانستانی در ایران اکنون به پنج میلیون نفر رسیده است.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز نگرانی «گسترش آوارگان افغانستانی»، کم‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت پناهجویان افغانستانی در ایران را مورد انتقاد قرار داد. با این وجود، وی هیچ اشاره‌ای به حقوقی که آوارگان افغانستانی در ایران از آن برخوردار هستند، نکرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز مانند همتای چینی خود خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد. وی با انتقاد شدید از دولت ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: «آزادی دارایی های مردم افغانستان در خارج برای خدمت به مردم افغانستان مهم است.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت زنان در افغانستان اشاره کرد. در حالی که دولت ایران به خاطر نقض حقوق زنان ایرانی همواره مورد انتقاد نهاد‌های بین‌المللی قرار گرفته است، حسین امیرعبداللهیان گفت که «برای ما نقش زنان در افغانستان‌ بسیار مهم است.»

سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان عصر روز پنج‌شنبه در ‎تونشی چین باصدور بیانیه مشترکی‌ پایان یافت و نشست بعدی در مورد افغانستان در کشور ازبکستان برگزار خواهد شد.