ایران از عربستان سعودی به سازمان ملل شکایت کرد

عربستان سعودی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای صدور انقلاب به کشورهای منطقه متهم نموده است و در برابر این تهدیدات موضع‌گیری نموده است.

جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اظهارات وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی، در نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت شکایت نمود.

غلامعلی خوشرو، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، به اظهارات محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی اعتراض کرده و این اظهارات را تهدیدی آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

در این نامه اعتراضی آمده است: «اظهارات (وزیر دفاع عربستان) تهدید آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران در نقض بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد و همچنین پذیرش صریح همدستی رژیم سعودی با اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در داخل ایران است». محمد بن سلمان، دو روز پیش گفته بود: «هدف (عربستان سعودی) کشاندن نبرد به داخل مرزهای ایران است».

در این بند از منشور سازمان ملل متحد، از تمامی اعضا این سازمان خواسته شده است تا «در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد، خودداری کنند».

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در این نامه بعنوان نمونه به کشته شدن «۹ تن از مرزبانان ایرانی» در مرز با پاکستان اشاره کرده و ضمن متهم نمودن عربستان سعودی به حمایت مالی از «اشرار مسلح»، آورده است: «این تهدید و اعتراف آشکار از سوی رژیمی صورت می‌گیرد که خود پیشینه‌ای طولانی در حمایت از تجاوزگری و استفاده از گروه‌های تروریستی و افراطی جهت نیل به اهداف کوته‌بینانه و جاه‌طلبی‌های خطرناک خود در منطقه و ورای آن دارد».

غلامعلی خوشرو، با متهم کردن عربستان سعودی به «وسواس بیجا» نسبت به ایران طی چهار دهه اخیر، افزوده است: «سیاست‌های غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و شوم، تشویق و تامین مالی افراط‌گرایی در جهان و ماجراجویی کوته‌بینانه و ناموفق سعودی در منطقه از همین رویکرد سرچشمه می‌گیرد».

«هیولایی که آفریدند به جان خودشان افتاد»

نماینده جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حمایت‌های عربستان سعودی از «صدام حسین» در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق، مدعی شد: «پیامدهای مصیبت‌بار این حمایت به صدها هزار ایرانی قربانی تجاوز صدام علیه ایران و قربانیان استفاده از سلاح شیمیایی محدود نشد بلکه در پی تجاوز به کویت، دامن کل منطقه و حتی خود عربستان سعودی را در برگرفت». وی تاکید کرده است: «هیولایی که خود آفریده بودند سرانجام به جان خودشان افتاد».

در ادامه این نامه اعتراضی از «ایجاد القاعده و طالبان» در دهه ۹۰ میلادی، «حمایت از ترور و بی‌ثباتی در عراق از سال ۲۰۰۳»، «تشکیل و حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش و جبهه النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی در عراق و سوریه» طی چند سال گذشته، بعنوان «وسواس غلط سعودی» نام برده شده است.

عربستان سعودی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای صدور انقلاب به کشورهای منطقه متهم نموده است و در برابر این تهدیدات موضع‌گیری نموده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر تلاش ایران برای حفظ «صلح و ثبات با منفعت مشترک برای تمامی دولت‌های منطقه خلیج فارس»، تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه یا منفعتی در تشدید تنش در میان همسایگان خویش ندارد و همواره آماده گفتگو و همراهی چهت پرهیز از خشونت افراطی بی‌ثبات‌کننده است».

در پایان از سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواسته شده است تا این نامه بصورت سند رسمی شورای امنیت منتشر شود و نسبت به توجه عربستان سعودی به «این ندای عقلانیت» ابراز امیدواری شده است.