کمسیون اروپا:بی‌نیاز شدن از انرژی روسیه، 195 میلیارد یورو یا نزدیک به 206 میلیارد دلار هزینه می‌طلبد

کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرده است که بی‌نیاز شدن از انرژی روسیه، 195 میلیارد یورو یا نزدیک به 206 میلیارد دلار هزینه می‌طلبد.

این ارقام به ارزیابی اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات آب و هوایی اروپا «امبر اند گلوبال»، نزدیک است که تصریح کرده، هزینه‌های پیش‌بینی شده از سوی اتحادیه اروپا برای قطع وابستگی به گاز طبیعی روسیه، میلیاردها یورو کمتر از هزینه واقعی است، مگر اینکه این اتحادیه بتواند روند جایگزین‌سازی «انرژی‌های تجدیدپذیر» را تسریع کند.

بر اساس برآوردهای این مرکز، قطع وابستگی به گاز روسیه تا سال 2030 با قیمت‌های کنونی، 203 میلیارد یورو هزینه اضافی برای انرژی اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت. به پیش‌بینی این مرکز، در سایه عدم وجود برنامه‌ای برای تنوع بخشیدن به واردات انرژی و تقویت منابع انرژی تجدیدپذیر، این هزینه تا 250 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

از سویی بازوی اجرایی اتحادیه اروپا قصد دارد به عنوان بخشی از یک برنامه 195 میلیارد یورویی برای پایان دادن به وابستگی خود به سوخت های فسیلی روسیه تا سال 2027، منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و اهداف تامین انرژی را افزایش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود که کمیسیون اروپا، هدف اعلام شده خود برای دستیابی به «انرژی پاک» در سال 2030 را از 40 درصد در حال حاضر به 45 درصد افزایش دهد که قرار است در بسته مربوط به اجرای استراتژی خاص خود موسوم به «ریپاور ایی یو»، در 28 اردیبهشت اعلام شود.

افزایش بهای نفت
از سوی دیگر قیمت نفت، چهارشنبه 21 اردیبهشت پس از کاهش نزدیک به 10 درصدی طی دو جلسه معاملاتی قبلی، افزایش یافت که ناشی از نگرانی‌های عرضه بود، زیرا اتحادیه اروپا در تلاش است تا حمایت خود از تحریم نفتی روسیه را همزمان با توقف عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق نقطه ترانزیت اصلی در اوکراین، افزایش دهد.

اتحادیه اروپا، ممنوعیت واردات نفت روسیه را پیشنهاد داده که به گفته تحلیلگران، منجر به تشدید کمبود عرضه در بازار و تغییر روندهای تجارت خواهد شد.

رای‌گیری در مورد این پیشنهاد که باید به اتفاق آرا باشد، به تعویق افتاده است زیرا مجارستان بر موضع خود در مخالفت با تحریم واردات نفت روسیه، پایبند است.

قیمت نفت خام برنت با 2.86 دلار یا 2.8 درصد افزایش به 105.32 دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به 102.29 دلار در هر بشکه رسید که 2.53 دلار یا 2.5 درصد افزایش داشت.

افزایش قیمت نفت ناشی از کاهش تورم قیمت تمام شده کالا در درب کارخانه‌ها در چین و خشنودی سرمایه‌گذاران از مشاهده کاهش موارد محلی ابتلا به کووید-19 تاثیر پذیرفته است.

در این راستا همچنین متوقف شدن روند واردات نفت از روسیه نیز در افزایش بهای نفت تاثیر گذاشته است.