ادعای مقام حقوق بشری ایران درباره «نقض حقوق» اسدالله اسدی در اروپا

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، بازداشت و محاکمه اسدالله اسدی، دیپلمات سابق ایران، در آلمان و بلژیک را «غیرقانونی» دانست.

کاظم غریب‌آبادی در این نامه مدعی شده که مقامات آلمانی و بلژیکی، به صورت «فاحش»، حقوق آقای اسدی را «نقض» کرده‌اند و باید در این زمینه پاسخگو باشند.

آقای غریب‌آبادی با انتقاد از بازداشت اسدی به طور کلی به عنوان یک دیپلمات و با وجود مصونیت قضایی، رفتار پلیس و مقام‌های قضایی آلمان در توقیف و بازداشت اسدالله اسدی و خانواده وی را «متخلفانه» توصیف کرده است.

وی در این نامه مدعی شده که پلیس آلمان آقای اسدی را در «سلول سرد و کم‌نور» و در بند «مجرمان خطرناک» نگه داشته، وی را از «تغذیه کافی و آب آشامیدنی» محروم کرده و او از «تلویزیون، وسایل ورزشی، ظروف معمولی غذا که در اختیار زندانیان دیگر قرار داشته، محروم بوده است».

کاظم غریب‌آبادی همچنین اضافه کرده که این دیپلمات سابق، از حق ملاقات و ارتباط با خانواده خود «محروم» بوده و مقام‌های زندان در انجام مناسک مذهبی وی نیز مانع‌تراشی کرده‌اند.

وی ادعا کرده که در بلژیک هم با اسدالله اسدی به صورت «غیرانسانی، ظالمانه، تحقیرآمیز یا بی‌رحمانه» رفتار شده که «برهنه کردن به منظور بازرسی در هر هفته، عدم تامین نیازهای بهداشتی، بستن کامل دور بدن، نگهداری در سلول انفرادی کوچک و فاقد تجهیزات گرمایشی و فاقد نور کافی و فقدان غذای کافی» از آن جمله‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در حالی در این زمینه‌ها به سازمان ملل اعتراض کرده که به طور مکرر گزارش‌هایی تکان‌دهنده از وضعیت زندان‌ها و زندانیان ایران منتشر می‌شود و مقام‌های جمهوری اسلامی عموما به این گزارش‌ها بی‌اعتنایی نشان داده‌اند.

اسدالله اسدی، دپیلمات ایرانیِ حدوداً ۵۰ ساله که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، محکوم است که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا یک همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس را هدف حمله قرار دهند.

دولت فرانسه، وزارت اطلاعات ایران را به طراحی و اجرای این توطئه متهم کرد و اسدالله اسدی نیز پس از محاکمه، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

دادگاه، سه شهروند ایرانی ساکن بلژیک را نیز به دلیل همدستی در این اقدام تروریستی محکوم کرده است؛ نسیمه نعامی به ۱۸ سال، امیر سعدونی (با سه سال افزایش) به ۱۸ سال و مهرداد عارفانی به ۱۷ سال زندان محکوم شدند.