انتصاب یک فرمانده امنیتی تازه‌نفس در میانه نبردی سخت

محمد کاظمی، رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه در شرایطی جایگزین حسین طائب شده که این سازمان و مجموعه اطلاعاتی-امنیتی ایران در بحبوحه نبردی دشوار قرار دارد.

تاکنون اطلاعات زیادی در خصوص محمد کاظمی رئیس جدید اطلاعات سپاه پاسداران در رسانه‌های ایران منتشر نشده است، زیرا پیش از این او با هیچ رسانه‌ای مصاحبه‌ نکرده و تعداد تصاویری که از او منتشر شده نیز بیش از انگشتان یک دست نیست.

تنها چیزی که مشخص است این است که او مدت طولانی اداره حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران را هدایت کرده است. وظیفه اصلی این دستگاه حفاظتی، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ثبت هرگونه اطلاعات حساس و محرمانه مربوط به سپاه پاسداران است. همچنین می‌توان این دستگاه را ابزاری برای نظارت و دفاع از سپاه توصیف کرد.

سازمان حفاظت یکی از قدیمی‌ترین نهادهای امنیتی ایران است که اندکی پس از تأسیس سپاه پاسداران تشکیل شد.

کاظمی یکی از فرماندهانی به شمار می‌رود که از دیرباز و در جریان تحولات مهم امنیتی به علی خامنه‌ای رهبر ایران نزدیک بوده است.

محمد کاظمی رئیس جدید اطلاعات سپاه کیست؟
زمان‌بندی انتصاب کاظمی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات سپاه حاکی از عزم رژیم ایران برای ادامه نبرد امنیتی است که اخیراً تشدید شده است.

محمد کاظمی در حالی از پس پرده بیرون می‌آید که کشور با جدی‌ترین حملات امنیتی خارجی از سال ۱۳۵۷ تاکنون مواجه است.

این حملات تنها به هدف قرار دادن دانشمندان هسته‌ای و شخصیت‌های نظامی در قلب تهران، پایتخت محدود نمی‌شود، بلکه شامل حمله به امن‌ترین مناطق کشور مانند تاسیسات هسته‌ای نطنز یا مجتمع نظامی پارچین و همچنین سرقت اسناد محرمانه مربوط به پروژه‌های هسته ای و نظامی ایران می‌شود.

ماموریت کاظمی پایان دادن به سوراخ‌های امنیتی در دستگاهی است که به جعبه سیاه رژیم ایران به ویژه نیروهای نظامی و امنیتی و عمق امنیتی رژیم مشهور است.

از سوی دیگر، برخی این تحولات را تغییری در موازنه نیروهای سیاسی در داخل ایران می‌دانند، زیرا حسین طائب همواره از حامیان گروهی از مقامات سیاسی و اجرایی و در راس آنها محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بوده است. بنابراین برخی می‌گویند پس از این جابجایی، پوشش امنیتی او از بین می‌رود.

این تغییرات همچنین نشان‌دهنده رویارویی طائب و حلقه نزدیکان او با دو قطب دیگر یعنی جریان اعتدالی شامل چهره‌های برجسته‌ای از جمله علی لاریجانی و حسن روحانی و همچنین جبهه پایداری متعلق به جریان تندرو و بخشی از محافظه کاران حامی ابراهیم رئیسی است.

در حال حاضر همه سناریوها روی میز است و باید دید تحولات و نزاع‌های داخلی میان دستگاه‌ امنیتی ایران به چه شکل رقم می‌خورد.

طائب به دلیل ورود «ناشیانه» به ترورهای برون‌مرزی برکنار شد
ا
برخی منابع خبری می‌گویند مخالفان حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران که از ورود «ناشیانه و غیرحرفه‌ای» او در عملیات برون‌مرزی شکایت داشتند، توانسته‌اند با فشار بر دفتر علی خامنه‌ای، باعث برکناری او شوند.

پایگاه خبری ایران اینترنشنال امروز جمعه در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع خود نوشت: «اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، از جمله رده بالاترین مخالفان طائب به شمار می‌روند که از مدت‌ها پیش منتظر فرصتی برای مهیا شدن زمینه برکناری او بودند.»

این منابع فاش کردند در ماه‌های اخیر روسای واحدهایی در سازمان‌های امنیتی ایران، پیام‌های مکرری -به صورت مستقیم- به دفتر علی خامنه‌ای ارسال کرده‌اند که مضمون اصلی آنها درخواست برکناری کسانی بوده که از اختیاراتشان در «خنثی کردن تروریسم و جاسوسی» در داخل ایران فراتر رفته‌اند.

این منابع می‌گویند مخالفان رده بالای طائب همچنین استدلال کرده‌اند که این سازمان «استانداردهای اولیه خنثی کردن فعالیت‌های تروریستی» در ایران را رعایت نکرده و همزمان با ورود «آماتوری و غیرحرفه‌ای» به فعالیت‌های برون‌مرزی، به مسئولیت‌های سازمان‌های امنیتی دیگر آسیب زده است.

بر اساس این گزارش، با ناکامی اطلاعات سپاه در حوزه جاسوسی و ضد جاسوسی و نیز عملیات‌های ناموفق در خارج از کشور از جمله افشای توطئه اخیر برای ترور اسرائیلی‌ها در ترکیه، فرصت لازم برای تضعیف اطلاعات سپاه در اختیار رقبای آن قرار گرفته است.

این منابع می‌گویند عملیات منجر به کشتن حسن صیاد خدایی افسر ارشد نیروی قدس سپاه، «جدیدترین شکست» طائب از دید مخالفان او تلقی شده، چرا که گفته می‌شود سازمان تحت ریاست او حتی نتوانسته بود به صیاد خدایی درباره احتمال ترورش هشدار بدهد.

به گفته منابع ایران اینترنشنال، انتخاب محمد کاظمی که از سوی مقام‌های ارشد امنیتی ایران به عنوان یک «بوروکرات خاکستری» شناخته می‌شود و یک چهره عملیاتی در تشکیلات امنیتی ایران نیست، در حقیقت تلاشی برای تصفیه‌های گسترده در این سازمان و کنار گذاشتن بسیاری از مسئولان ارشد آن و بازتعریف مأموریتهایش است.

ایران و جهان