شورای حقوق بشر ملل متحد، به درخواست آلمان و ایسلند برای بررسی وضعیت ایران نشست ویژه برگزار می کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تصمیم خود درباره برگزاری یک نشست ویژه برای بررسی اعتراضات مردمی در ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که این نشست به مسئله نقض حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب مرگبار نیروهای جمهوری اسلامی علیه معترضان و تهدید روزنامه‌نگاران خواهد پرداخت.

آسوشیتدپرس نوشته است که نشست ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، قرار است در هفته اول آذر ماه (پس از ۲۱ نوامبر) را برگزار شود. پیش‌بینی شده است که این نشست در روز سوم آذر (۲۴ نوامبر) برگزار شود.سفیران آلمان و ایسلند در سازمان ملل در ژنو از شورای حقوق ‌بشر این سازمان خواستند برای بررسی وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران به ویژه درباره زنان و کودکان در اواخر ماه نوامبر نشست فوری تشکیل دهد.

کاتارینا استاش، سفیر آلمان در سازمان ملل در ژنو گفت: «بیش از ۴۰ کشور از این درخواست حمایت کرده‌اند. مهم است که شورای حقوق بشر وضعیت زنان و دختران ایران در اعتراضات اخیر را بررسی کند. ما در کنار زنان و مردان شجاعی که برای حقوق خود تظاهرات می‌کنند ایستاده‌ایم.»

از سوی دیگر، ۱۶ نفر از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله کارشناس اعدام‌های غیر قانونی و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، با انتشار نامه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند به وارد کردن اتهام‌هایی علیه معترضان که مجازات اعدام به دنبال دارد، پایان دهند.

در این نامه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته شده «همه معترضانی که تنها به دلیل استفاده از حق مشروع خود برای آزادی عقیده، تجمع‌های مسالمت‌آمیز و تشکلات و یا به دلیل اقدامات مسالمت‌آمیز خود خودسرانه دستگیر شده‌اند» فورا آزاد شوند.آلمان روز جمعه ۱۱ نوامبر در نامه‌ای به دفاتر شورای حقوق بشر ملل متحد درخواست مشترک خود با ایسلند را اعلام کرد و خواستار برگزاری نشستی ویژه «برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، علی‌الخصوص در مورد زنان و کودکان» شد.برای محقق شدن این درخواست باید دست‌کم یک‌سوم از کشورهای ۴۷گانه عضو شورای حقوق بشر ملل متحد از آن حمایت کنند.

هیات دیپلماتیک آلمان در ژنو گفت که با حمایت ده‌ها کشور عضو، در مجموع ۴۴ کشور از آن پشتیبانی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپمات‌ها نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در جلسات خصوصی با برگزاری چنین نشستی مخالفت کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به خودی‌خود فاقد قدرت حقوقی است اما جلسات آن درباره سوءاستفاده‌ها و شواهدی که از تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر ارائه می‌دهد، بعدا در دادگاهی بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.هشدار کارشناسان سازمان ملل درباره خطر احتمال اعدام معترضان در حالی صورت می‌گیرد که سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ نیز از احتمال اعدام برخی معترضان بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و از جامعه جهانی خواست با واکنش به موقع، مانع از بروز چنین جنایتی شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برخی بازداشت‌شدگان خیزش اخیر به اتهام «آتش زدن سطل آشغال» به «محاربه» متهم شده‌اند که می‌تواند برای آنان مجازات اعدام به دنبال داشته باشد.

در همین حال، عفو بین‌الملل اعلام کرد که نامه درخواست بیش از یک میلیون نفر از ۲۲۰ کشور و منطقه جهان برای ایجاد یک مکانیسم مستقل بین‌المللی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل با هدف رسیدگی به جنایات جمهوری اسلامی را به رییس این نهاد تحویل داده است.

انجمن قلم آمریکا نیز در بیانیه‌‌‌ای با اشاره به سرکوب معترضان در ایران هشدار داد که حکومت ایران با نقض گستاخانه حقوق بشر از جمله آزار و شکنجه سیستماتیک در حبس، همراه با صدور احکام سریع و خشن، جان نویسندگان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

با ادامه سرکوب معترضان در ایران، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات از شکنجه‌ زندانیان و محرومیت مجروحان بازداشت‌شده از خدمات درمانی، نگهداری برخی دستگیرشدگان در بازداشتگاه‌های مخفی و همچنین عدم دسترسی آن‌ها به وکلای انتخابی خبر داد و درباره آن ابراز نگرانی کرد.

این کمیته اعلام کرد که توانسته نام ۱۶۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان در جریان خیزش انقلابی مردم ایران را ثبت کند.تظاهرات اعتراضی در ایران، از ۱۶ سپتامبر و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت و اخلاقی آغاز شد و پس از گسترش به شهرهای مختلف ایران، دامنه آن به کشورهای غربی رسید.

با ادامه تظاهرات علیه حکومت ایران، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های مضاعفی را علیه نهادها و شهروندان ایرانی که در سرکوب معترضان نقش داشتند اعمال کردند.

همچنین تحریم‌هایی علیه نهادها، شرکت‌ها و افرادی اعمال شد که سود حاصل از فعالیت‌های تجاری آنان به نوعی به سرکوب معترضان در ایران کمک‌ می‌کند.

کشورهای غربی همچنین ایران را به دلیل ارائه صدها پهپاد به روسیه تحریم کرده‌اند. اوکراین و کشورهای اروپایی و آمریکا می‌گویند که روسیه با پهپادهای ایرانی به مردم غیرنظامی اوکراین حمله می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه ۱۴ نوامبر، درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی توافق کنند.از زمان شروع خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، تاکنون نیروهای سرکوب متشکل از افراد امنیتی، نظامی و لباس شخصی، از گلوله‌های ساچمه‌ای، جنگی و باتون برای سرکوب معترضان استفاده کرده‌اند.

از زمان شروع اعتراض‌های مردمی در ایران بیش از ۳۲۸ نفر کشته شده‌اند و ۱۴ هزار و ۸۲۵ نفر به بازداشت نیروهای نظامی وابسته به حاکمیت درآمده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در چند هفته گذشته ارتباطات اینترنتی را محدود کرده و شبکه‌های ارتباطی اینترنتی را قطع کرده است.