کارزار «فعالانه» دولت بریتانیا برای گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی

بریتانیا همگام با دیگر کشورهای غربی کارزار بین‌المللی فعالی را برای تشدید فشار علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور پاسخ‌گو کردن آن آغاز کرده است.

دولت بریتانیا علاوه بر اقدام مشترک اخیر به همراه سوئد، اوکراین و کانادا برای ارجاع روند رسیدگی به پرونده سرنگونی پرواز PS752 هواپیمایی اوکراین به دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه، تلاش‌هایی جدی را آغاز کرده تا سپاه پاسداران که در سرنگونی هواپیمای اوکراینی نقش مستقیمی داشته است را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

در همین راستا به‌دنبال جلسه مجلس عوام بریتانیا برای بررسی اقدامات دولت این کشور برای پاسخ‌گو کردن رژیم ایران در ارتباط با سرکوب معترضان، لئو دوچرتی، معاون پارلمانی وزیر خارجه بریتانیا در امور اروپا و آسیای مرکزی نیز اعلام کرد که دولت این کشور به طور «فعالانه» در حال بررسی تحریم سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی است، اما هنوز در این‌باره به تصمیم نهایی نرسیده است.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی که پنج‌شنبه 22 دی منتشر کرده، به انتقادهای نمایندگان مجلس عوام علیه دولت بریتانیا مبنی بر «تعلل» در قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، اشاره کرد و به نقل از دوچرتی نوشت: «گمانه‌زنی من در مورد نتیجه تصمیم فعلی دولت در مورد این موضوع، کار درستی نیست ،اما می‌توانم بگویم که فکر می‌کنم این یکپارچگی در مجلس عوام و وحدتی که با آن از همه طرف مواجه هستیم، توسط دولت مورد توجه قرار خواهد گرفت و این چیزی است که ما آن را بسیار جدی می‌دانیم.»

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا، پنج‌شنبه در نشستی با بررسی شرایط سیاسی در ایران، خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر بر افراد وابسته به جمهوری اسلامی و قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست بریتانیا از گروه‌های تروریستی شدند.

در این نشست که با حضور نمایندگان هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار بریتانیا برگزار شده، باب بلک‌من، از حزب محافظه‌کار با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی رژیمی «خطرناک» است، گفت که این رژیم «خودکامه» از روش‌های «نازی‌ها» برای سرکوب معترضان استفاده می‌کند.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا همچنین از دولت این کشور خواستند که در همکاری با شرکای بین‌المللی خود از تشدید اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که در سرکوب، کشتار و اعدام معترضان در ایران نقش دارند، اطمینان حاصل کند.

پیش از این آلمان نیز موضوع قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا را مطرح کرده و فرانسه نیز اعلام کرده بود که طرح این موضوع در شورای اروپا را رد نکرده است.

پیش‌تر شادی صدر، فعال سرشناس حقوق‌بشر و حقوق‌دان ایرانی ساکن بریتانیا در رشته توییتی درباره احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان تروریستی در بریتانیا و اتحادیه اروپا اطلاع‌رسانی کرده بود.

کارزار غرب برای تشدید فشار علیه رژیم ایران در شرایطی دنبال می‌شود که رژیم جمهوری اسلامی کماکان بی‌اعتنا به تعهدات بین‌المللی خود به نقض توافق هسته‌ای و پیشبرد و توسعه برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی خود ادامه می‌دهد. همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را در منطقه خاورمیانه ادامه داده و به‌طور روزافزونی با ارسال پهپاد و جنگ‌افزار به مسکو از روسیه در تهاجم نظامی علیه اوکراین پشتیبانی تسلیحاتی می‌کند.

مقامات ایرانی در همسویی با روسیه علاوه بر به چالش کشیدن نظام بین‌المللی، در داخل این کشور نیز به نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب مرگبار اعتراضات ضد‌حکومتی و اعدام معترضان و نیز به‌گروگان گرفتن شهروندان غربی و افراد دوتابعیتی ادامه می‌دهند که در نتیجه اتخاذ چنین رویکردی از سوی تهران، تلاش‌های بین‌المللی برای منزوی و پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی و افراد و نهادهای وابسته به آن، بیش از هر زمانی یکپارچه و مضاعف شده است.