خانه / اخبار مهم روز / وزارت خارجه آمریکا: واشینگتن حضور نظامی ایران در پاناما را تحت نظر دارد

وزارت خارجه آمریکا: واشینگتن حضور نظامی ایران در پاناما را تحت نظر دارد

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد از تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی آگاه است، و حضور نظامی این کشور در پاناما را تحت نظر دارد.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، پنجشنبه 26 ژانویه، یک سخنگوی وزارت خارجه به این خبرگزاری گفت که وزارتخانه متبوعش در حال پیگیری اعلامیه اخیر فرمانده نیروی دریایی ایران است که نشان می‌دهد کشتی‌های جنگی ایرانی اوایل ماه آینده در پاناما پهلو خواهند گرفت.

طبق اسناد منتشر شده توسط نیروی دریایی برزیل، دو کشتی جنگی ایرانی، که یکی از آنها مجهز به موشک‌های کروز ضد کشتی، اژدر و توپ دریایی است، هم‌اکنون در برزیل لنگر انداخته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: «ما از مدعیات نیروی دریایی ایران آگاه هستیم. ما کماکان به نظارت بر تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی ادامه می‌دهیم.»

این سخنگو از پاسخ به سوالاتی درباره اینکه کیفیت حضور نظامی ایران در آمریکای لاتین چگونه است، یا دولت بایدن قصد دارد چه واکنش احتمالی به این قضیه نشان بدهد، خودداری کرد.

به گفته فری‌بیکن، نفوذ فزاینده ایران در آمریکای لاتین یک مشکل منحصر به فرد برای دولت بایدن ایجاد کرده است، و تعدد روز افزون دیکتاتوری‌های منطقه‌ای به تهران برای پیدا کردن جای پا در این منطقه کمک کرده است.

به عنوان مثال، ونزوئلا اخیراً توافق گسترده‌ای با ایران امضا کرد که بر اساس آن تهران نقش خود را در بخش انرژی پُرسود این کشور افزایش می‌دهد. دو کشور طی یک دهه اخیر همکاری‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی خود را نیز افزایش داده‌اند.

کارشناسان به فری‌بیکن گفته‌اند که افزایش حضور کشتی‌های جنگی ایرانی در آمریکای لاتین نشانگر این است که تهران قصد دارد از منافع خود در این منطقه «با زور» محافظت کند.

به گفته آنها، با توجه به خیزش مردمی در ایران، مداخله تهران در جنگ اوکراین، و مسئله هسته‌ای تسلیحاتی رژیم ایران، دولت بایدن برای واکنش نشان دادن به موضوع حضور نظامی ایران در آمریکای لاتین در تنگنا قرار گرفته است.