خانه / اخبار مهم روز / درخواست پیگرد قانونی «عطاالله مهاجرانی» به اتهام «حمایت از فتوای قتل»

درخواست پیگرد قانونی «عطاالله مهاجرانی» به اتهام «حمایت از فتوای قتل»

انجمن حقوق بشری مردمی «اندینگ ایمیونیتی» در انگلیس، خواستار پیگرد قانونی «عطاالله مهاجرانی»، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد ایران، به اتهام حمایت از فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» شد.

روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داده که انجمن حقوق بشری مردمی «اندینگ ایمیونیتی» از پلیس انگلیس خواسته است تا «عطاالله مهاجرانی» به اتهام حمایت از فتوای روح‌الله خمینی برای قتل سلمان رشدی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

به نوشته روزنامه گاردین، شکایت علیه عطاالله مهاجرانی در همان زمان توسط کاوه موسوی، وکیل حقوق بشر ایرانی و ربکا مونی، یک مشاور حقوقی بریتانیایی به نمایندگی از سوی یک خیریه حقوق بشری به نام «اندینگ ایمیونیتی» چهار ماه پیش به پلیس لندن تسلیم شده است.

سلمان رشدی، نویسنده آیات شیطانی، در‌ آمریکا مورد حمله قرار گرفت

گاردین می‌گوید اکنون پلیس متروپولیتن لندن در حال بررسی یک پرونده قانونی است که مهاجرانی را متهم به تشویق به تروریسم می‌کند.

مهاجرانی که سالهاست در بریتانیا اقامت دارد این اتهام را رد کرده است.

فتوای قتل سلمان رشدی از سوی روح‌الله خمینی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ صادر شده است.

پس از انتشار کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی، مهاجرانی سلسله ستون‌هایی در مورد او نوشت که منجر به این شد که امام خمینی فتوای قتل رشدی را صادر کند. مهاجرانی بعداً این ستون‌ها در قالب کتابی تحت عنوان نقد توطئه آیات شیطانی منتشر کرد. مهاجرانی فتوای خمینی را در ابتدای کتاب خود بازنشر کرد.

ضارب سلمان رشدی: “خمینی” را تحسین می‌کنم

سلمان رشدی ۷۵ ساله قرار بود روز جمعه ۲۱ مرداد در مورد «آزادی در هنر» در موسسه چاتاکا در نیویورک سخنرانی کند که هادی مطر ۲۴ ساله لبنانی‌تبار به محل سخنرانی هجوم برد و این نویسنده هندی‌تبار را با ضربات چاقو از ناحیه گردن و شکم مورد حمله قرار داد. سلمان رشدی در آن حمله به شدت مجروح شد و بینایی‌اش آسیب دید و یک دست او نیز از کار افتاده است.

پس از آن، هادی مطر، عامل حمله به سلمان رشدی نویسنده رمان «آیات شیطانی» گفت که برای روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران احترام قائل است.

هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌پست ضمن تجلیل از روح‌الله خمینی، او را «یک شخصیت بزرگ» توصیف کرد، اما نگفته که آیا برای حمله به سلمان رشدی از فتوای بنیانگذار جمهوری ایران الهام گرفته است یا خیر.