شش روز پس از زلزله ویران‌گر ترکیه و سوریه شمار تلفات جانی به مرز ۲۵ هزار رسید

با گذشت شش روز از زلزله بزرگ ترکیه و سوریه، شمار تلفات جانی آن به ۲۴ هزار و ۸۰۴ نفر رسید. تعداد مجروحان این دو کشور نیز از مرز ۸۷ هزار تن گذشت.

در حالی که امیدها در مورد زنده ماندن افراد مانده زیر آوارها کم‌رنگ شده است، تیم‌های امدادی ترکیه در منطقه دیاربکر توانستند یک زن را ۱۲۲ ساعت، زنده از زیر آوار بیرون بکشند.

پدافند غیرنظامی سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان رژیم هم اعلام کرد اعضای آن شامگاه جمعه توانستند یک کودک را در شهر جندریس در حومه حلب که یکی از شهرهای آسیب دیده شمال سوریه است، ‌زنده از زیر آوار خارج کنند.

هم‌زمان در شهر جبله استان لاذقیه (شمال غربی سوریه) هم تیم‌های امداد و نجات سوریه موفق شدند یک کودک و مادرش را پنج روز پس از فاجعه زلزله، زنده از زیر آوار بیرون بکشند.

این در حالی‌ است که در سوریه تعداد کشته‌شدگان به چهار هزار و ۱۳۹ تن و شمار مجروحان به هفت هزار و ۲۱۶ نفر رسیده است.

از سوی دیگر ۹۷۵ پیکر یافت شده در زلزله ترکیه مربوط به پناهندگان سوری است که تاکنون ۶۰۰ نفر از آن‌ها به سوریه منتقل شده‌اند.

اما هشدارها درباره افزایش مداوم تعداد کشته‌ها در شمال سوریه در بحبوحه امدادرسانی ضعیف، کمبود منابع و تاخیر در رسیدن کمک‌های بین‌المللی مورد نیاز برای عملیات جست‌وجو و نجات ادامه دارد.

در همین حال گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، از رژیم بشار اسد خواست تا مانع از ارسال کمک‌های امدادی به زلزله‌زدگان در مناطق خارج از کنترل خود نشود.

وزارت امور خارجه آمریکا هم از رژیم سوریه خواست تا اجازه عبور فوری کمک‌ها را از تمام گذرگاه‌های مرزی بدهد و گفت که هنوز موانعی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه وجود دارد که باید برطرف شود اما تاکید کرد که این موانع شامل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود.

در ترکیه هم بر اساس آخرین اطلاعیه مرکز مدیریت حوادث اضطراری (آفاد)، تعداد مصدومان این زلزله به ۲۰ هزار و ۶۶۵ نفر و مجروحان به ۸۰ هزار و ۸۸ نفر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، هزار و ۸۹۱ پس‌لرزه در ترکیه ثبت شده است.

مقامات این کشور می‌گویند تاکنون ۹۲ هزار و ۶۹۷ نفر را از مناطق آسیب‌دیده تخلیه کرده‌اند.

از سوی دیگر اخبار منتشر شده درباره انفجار سد یارسلی در استان هاتای باعث نگرانی شهروندان در منطقه زلزله‌زده و ترک شهر از سوی آنان شده بود که دولت ترکیه این موضوع را تکذیب کرد و از شهروندان خواست وحشت نکنند.

با وجود این تکذیب اما بعد از فاجعه زمین‌لرزه هر روز نیاز و مشکل جدیدی در مناطق زلزله‌زده ایجاد می‌شود.

این زمین‌لرزه که جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر را در ۱۰ استان ترکیه تحت تاثیر قرار داده است، دسترسی به آب و غذای کافی را در بسیاری از نقاط محدود کرده و شرایط آب و هوایی سرد نیز خطر ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر را افزایش داده است.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی با اعلام وضعیت اضطراری سطح سه که بالاترین سطح هشدار محسوب می‌شود، از همه کشورها خواست تا در این زمینه با ترکیه همکاری و کمک کنند.

با وجود فعالیت هزاران نیروی امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه، تداوم شرایط نامساعد آب و هوایی و بارش برف و باران، دسترسی تیم‌های امدادی را به مناطق آسیب‌دیده با مشکل مواجه کرده است.

بامداد دوشنبه (حوالی ساعت چهار صبح به وقت محلی) زلزله‌ای به بزرگی ۷/۸ محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال‌غرب سوریه را لرزاند که علاوه بر کشته و زخمی شدن هزاران نفر، صدها ساختمان نیز در این دو کشور فرو ریختند و هزاران نفر زیر آوار محبوس شدند.

در ژانویه ۲۰۲۰ نیز زلزله‌ دیگری در این کشور بیش از ۴۰ کشته بر جای گذاشت و در اکتبر همان سال هم زلزله در ترکیه باعث جان باختن ۱۱۴ نفر شد.