به‌دنبال حملات سوریه ماموریت ناوگروه ضربتی آمریکا در دریای مدیترانه تمدید شد

پس از حملات مرگبار هفته گذشته و درگیری نیروهای آمریکایی با گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران در سوریه، مقامات ایالات متحده جمعه 11 فروردین تصمیم گرفته‌اند، که ماموریت گروه ضربتی ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» مستقر در دریای مدیترانه را تمدید کنند.

به گزارش «رویترز»، این تصمیم احتمالاً بدان معناست که گروه ضربت بوش و بیش از 5 هزار نیروی آمریکایی آن که اکنون در منطقه عملیاتی فرماندهی اروپا هستند، طبق برنامه قبلی به مقر خود در ایالات متحده باز نخواهند گشت.در واکنش به همین تحولات وزارت خارجه روسیه اقدامات نظامی ایالات متحده آمریکا در سوریه را «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

از سویی سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده(سنتکام) نیز تمدید استقرار این ناوگروه آمریکایی را تایید کرد.

تمدید ماموریت گروه ضربتی ناو هواپیمابر جورج اچ دبلیو بوش، این امکان را به نیروهای نظامی آمریکایی می‌دهد تا به‌طور بالقوه قابلیت‌های سنتکام را برای پاسخگویی به طیفی از حوادث احتمالی در خاورمیانه تقویت کنند.بوچینو همچنین به استقرار سریع و برنامه‌ریزی شده یک اسکادران از هواپیماهای تهاجمی A-10 به منطقه نیز اشاره کرده است.

یکی از مقامات آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود نیز، در گفت‌وگو با «رویترز» گفت که انتظار می‌رود گروه تهاجمی بوش در منطقه فرماندهی اروپا باقی بماند.

خبر این استقرار یک روز پس از آن منتشر شد که پنتاگون تعداد سربازان آمریکایی مجروح در حملات هفته گذشته در سوریه را دو برابر تعداد پیشین اعلام کرد و گفت که 12 سرباز در این حملات پهپادی مجروح شده‌اند. این امر پس از تشخیص آسیب مغزی تروماتیک به 6 پرسنل ارتش آمریکا، مطرح شد.

در حملات هفته پیش پهپادی و راکتی نیروهای نیابتی ایران همچنین یک پیمانکار آمریکایی کشته و یک همکار دیگر او زخمی شد.

پاسخی دیگر به اقدامات ایران در منطقه
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته به ایران هشدار داد که ایالات متحده برای محافظت از آمریکایی‌ها با قدرت عمل خواهد کرد.

پنتاگون تخمین زده است که هشت شبه‌نظامی در جریان حملات هوایی تلافی‌جویانه ایالات متحده علیه دو تاسیسات مرتبط با ایران در سوریه در جریان اقدامات تلافی‌جویانه کشته شدند.

همچنین کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که این حوادث باعث عقب‌نشینی ایالات متحده از استقرار تقریباً هشت ساله ایالات متحده در سوریه نمی‌شود و جایی که نیروهای آمریکایی و شرکای محلی تحت رهبری کُردها در حال نبرد با بقایای «داعش» هستند، ترک نخواهد شد.

با این حال، ایالات متحده به‌طور رسمی در سیاست‌های امنیت ملی خود روسیه، اوکراین و آسیا-اقیانوسیه را مقدم‌تر از خاورمیانه قرار داده است و پس از دو دهه مداخله ایالات متحده در منطقه در طول جنگ جهانی خود علیه تروریسم، این منطقه دیگر از اهمیت سابق نزد آمریکا برخوردار نیست.

همین امر منجر به کاهش کلی پرسنل و دارایی‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه شده است.

ناظران با توجه به تمدید ماموریت ناو هواپیمابر آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و تشدید تنش‌های واشینگتن با ایران و روسیه، احتمال می‌دهند که منطقه خاورمیانه به‌ویژه سوریه در آینده‌ای نزدیک شاهد موج جدیدی از درگیری بین نیروهای آمریکایی و گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی باشد.