تیم فنی سعودی برای بررسی مکانیسم بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک وارد تهران شد

تیم فنی سعودی در خصوص سازوکارهای بازگشایی دفاتر نمایندگی‌ پادشاهی عربی سعودی در ایران، شنبه 19 فروردین در اجرای توافقنامه سه‌جانبه مشترک سعودی، ایران و چین، وارد تهران شد.

ورود این تیم به تهران، در تکمیل موارد توافق‌شده میان طرفین در جریان دیدار پنج‌شنبه گذشته شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او در پکن انجام گرفت.تیم فنی سعودی به ریاست ناصر بن عوض آل غنوم با حضور در مقر وزارت امور خارجه ایران در تهران، با مهدی هنردوست، مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرپرست تیم اعزامی سعودی در این دیدار از مدیرکل تشریفات وزارت خارجه ایران به خاطر استقبال گرم از این هیئت و تسهیل مراحل ورود آن، تشکر و قدردانی کرد.

مدیرکل تشریفات وزارت خارجه ایران نیز آمادگی کشورش را برای ارائه تمامی تسهیلات و حمایت‌ها در راستای تسهیل ماموریت تیم فنی سعودی اعلام کرد.در ادامه میانجی‌گری‌ چین، وزرای خارجه ایران و عربستان روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین در پکن بیانیه مشترک «گسترش روابط و همکاری دوجانبه» امضا کردند.

دو کشور ایران و عربستان مناسبات بسیار نزدیکی با چین دارند. پیش از موفقیت پکن در میانجی‌گری میان تهران و ریاض، پنج دور مذاکرات ایران و سعودی با میزبانی عراق و نیز برخی کوشش‌های سلطان عمان، به موفقیت کامل منتهی نشده بود.

عربستان پس از سال‌ها تنش و بحران‌ در روابط خود با ایران، در پی حمله به سفارت این کشور در تهران و تلاش برای آتش‌زدن کنسولگری سعودی در مشهد در دی ۱۳۹۴ با ایران قطع رابطه کرد.

حملات گفته‌شده زمان کوتاهی پس از اعدام نمر باقر النمر، یک روحانی سرشناس سعودی شیعی مخالف حکومت ریاض و شماری از شیعیان در سعودی، انجام شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت که دولت او تازه توافق برجام با آمریکا و پنج قدرت دیگر را امضا کرده بود، عاملان حملات به منافع سعودی در ایران را «افراطی‌هایی» نامید که باید محاکمه شوند. او تا آخرین روزهای کار دولت بعدی خود نیز می‌گفت که آن حملات باعث ناکامی زیاد در سیاست خارجی ایران شد و اثرات زیادی بر اقتصاد کشور گذاشت.

در همین حال، یک روزنامه‌نگار در مشهد روز شنبه خبر داد که از تابلوی خیابان کنسولگری عربستان در مشهد که به نام «آیت‌الله شیخ نِمِر»، روحانی شیعه اعدام شده در عربستان، نام‌گذاری شده بود اثری نیست.

به نظر می‌رسد پایین کشیده شدن تابلوی «آیت‌الله نمر» که اعدامش به بهانه حمله به سفارت عربستان سعودی تبدیل شد، در پی توافق تهران و ریاض و در آستانه بازگشایی سفارت این کشور رخ داده است.