محسنی اژه‌ای: ۲۰ هزار پرونده قضایی برای اعتراضات تشکیل دادیم

رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ارائه نکرد، اما گفت: «قضات ما به بیش از ۲۰ هزار پرونده در زمینه اغتشاشات علاوه بر پرونده‌های دیگر رسیدگی کردند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز اعتراضات مردمی را به رسمیت نمی‌شناسند و از آن به عنوان «اغتشاشات» نام می‌برند و معترضان را با عباراتی چون «اغتشاشگر»، «اراذل و اوباش»، «فریب‌خورده»، «غارتگر» و … توصیف می‌کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای جزئیاتی از این پرونده‌ها ارائه نکرد، اما در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، برای بسیاری از فعالان سیاسی، هنرمندان، و چهره‌های مطرح ورزشی به دلیل حمایت از اعتراضات، پرونده‌سازی شد.

همچنین در جریان اعتراضات، علاوه بر کشته شدن صدها معترض، ده‌ها هزار نفر دیگر بازداشت شدند، اما مقام‌های ایران هرگز آمار دقیقی از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان ارائه نکردند.

محسنی اژه‌ای که روز دوشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه سخنرانی می‌کرد، اضافه کرد که در جریان آنچه «عفو رهبری» خوانده شد، «نزدیک به ۹۸ هزار نفر از کسانی که در زندان مانده بودند و دشمن می‌خواست برای آن‌ها برنامه در نظر بگیرد»، آزاد شدند.

او مشخص نکرد که همه این ۹۸ هزار زندانی در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» بازداشت و زندانی شده بودند یا در میان آنها بازداشت‌شدگان پیش از این اعتراضات هم بودند.

بهمن سال گذشته، قوه قضائیه از موافقت مشروط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای «عفو و تخفیف مجازات» در پرونده «ده‌ها هزار نفر» از بازداشت‌شدگان و یا افرادی که در ارتباط با اعتراضات اخیر تحت تعقیب قرار گرفته بودند، خبر داد.

برخی از آزادشدگان، همچون جعفر پناهی فیلمساز مطرح ایرانی، پیش از اعتراضات زندانی شده بودند.

با این حال، این اقدام جمهوری اسلامی از سوی سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر «ریاکارانه» توصیف شد و آنان خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراضات و زندانیان سیاسی شدند.

در ماه‌های اخیر که قوه قضاییه دست‌کم هفت تن از معترضان بازداشت‌شده را اعدام کرده، گزارش‌های مختلفی از شکنجه‌های جسمی و روانی و حتی خشونت‌ها و تجاوزهای جنسی علیه معترضان بازداشت‌شده، منتشر شده است.