اعتراض کانون صنفی معلمان به محاکمه‌های دسته‌جمعی و صدور احکام حبس برای معلمان

کانون صنفی معلمان در بیانیه‌‌ای به محاکمه دسته‌جمعی و «صدور احکام ناعادلانه» برای معلمان اعتراض کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که به این رویه پایان دهند.

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران پس از آن منتشر شده است که دادگاه انقلاب شیراز با محاکمه دسته‌جمعی هشت معلم عضو انجمن صنفی فرهنگیان فارس، آنها را در مجموع به ۳۴ سال زندان محکوم کرد.

بر اساس رای دادگاه انقلاب شیراز، عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری هر یک به «دو سال زندان با پابند» و ایرج رهنما، افشین رزمجویی، مژگان باقری، غلامرضا غلامی، محمدعلی زحمتکش و اصغر امیرزادگان هر یک به «پنج سال حبس تعزیری» محکوم شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیشتر ضمن اعتراض به محاکمه‌های دسته‌جمعی معلمان معترض، تاکید کرده بود که احکام سنگین زندان برای معلمان «با فشار نهادهای امنیتی» صادر شده است.

کانون صنفی معلمان نیز در بیانیه روز دوشنبه پنجم تیر ماه خود با تاکید بر اینکه حکم دادگاه انقلاب شیراز، از «جدیدترین و ناعادلانه‌ترین احکام» علیه معلمان است، افزود که این معلمان معترض «تنها جرمشان مطالبه‌گری در چهارچوب قوانین جاری کشور» بوده است.این بیانیه ضمن «محکومیت شدید» صدور احکام سنگین برای معلمان معترض، از «مسئولان قضایی و نیروهای امنیتی» جمهوری اسلامی می‌خواهد تا به «پرونده‌سازی برای معلمان و صدور احکام ناعادلانه» پایان دهند.

در ادامه این بیانیه، کانون صنفی معلمان تاکید کرد که «موج جدید احضارها، پرونده‌سازی‌ها، احکام انفصال از خدمت، اخراج و صدور احکام زندان» برای فعالان صنفی معلمان در حالی است که «حاکمیت می‌داند این برخوردها در عزم و اراده جامعه فرهنگیان و فعالان صنفی برای پیگیری حقوق صنفی، اجتماعی و شهروندی کوچکترین خللی» ایجاد نخواهد کرد.

کانون صنفی معلمان افزود که اگر سرکوب اثرگذار بود، پس از «برخوردهای حذفی اوایل انقلاب و اخراج بسیاری از معلمان» و پس از آن «گزینش‌های سخت»، باید دیگر هیچ معلمی در صف کنشگران صنفی قرار نمی‌گرفت، اما این گونه نشد و معلمان با ایجاد تشکل‌های صنفی و مدنی «به نماد مبارزات مسالمت‌آمیز» تبدیل شدند و «با تسخیر خیابان‌ها حقوق از دست رفته خود، دانش آموزان و جامعه را فریاد زدند».

کانون صنفی معلمان در نهایت تاکید کرده که «مبارزات معلمان بی‌هزینه نبوده و صدور احکام سنگین قضایی و هیئت‌های تخلفات اداری علیه معلمان معترض، تاوان تلاش جامعه فرهنگیان برای گشودن راه خیابان بوده است».