بلینکن: استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی آمریکا در قبال ایران ادامه خواهد یافت

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که واشینگتن، «استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را [همچنان‌] دنبال خواهد کرد و به اقدام برای ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ادامه خواهد داد.»

به گزارش «رویترز»، بلینکن سه‌شنبه 24 مرداد، تاکید کرد که «رویکرد کلی دولت بایدن در قبال ایران، پس از توافق بر سر آمریکایی‌های بازداشت شده در آنجا تغییر نکرده است.»بلینکن که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود که [او] روز دوشنبه با خانواده برخی از بازداشت شدگانی که هفته گذشته از حبس خانگی آزاد شدند، صحبت کرده است.

به گفته بلینکن، گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر«کاهش شتاب برنامه هسته‌ای ایران» را نمی‌توان تایید کرد.

بلینکن پیش‌تر نیز گفته بود که «تهران شاهد هیچ کاهشی در سطح تحریم‌ها به ازای آزادی پنج آمریکایی زندانی در ایران نخواهد بود.»وزیر خارجه ایالات متحده، پنج‌شنبه، 19 مرداد نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره آزادسازی اموال مسدود‌شده ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی تاکید کرده بود: «کاهشی در تحریم‌های ایران اتفاق نخواهد افتاد.»او افزود که ایالات متحده از پیش روشن کرده است که ایران برای «ایجاد فضای دیپلماسی در آینده» باید «تنش‌زدایی» کند.

آقای بلینکن با اشاره به توافق اخیر واشنگتن و تهران تاکید کرد که توافق برای بازگرداندن کسانی که «به ناحق» در ایران بازداشت شده‌اند، یک موضوع کاملاً جدا از پرونده هسته‌ای ایران است.

او افزود که آمریکا می‌خواهد در خصوص بازگرداندن آمریکایی‌های نگه داشته شده در ایران به نتیجه موفقیت‌آمیزی برسد و «این چیزی است که من روی آن تمرکز دارم.»در آمریکا، توافق بر سر آزادی شهروندان آمریکایی با انتقاداتی همراه شده است. از جمله، شماری از منتقدان ضمن استقبال از بازگرداندن آنها به آمریکا می‌گویند نباید با دادن پول به جمهوری اسلامی، آن حکومت را به گروگان‌گیری تشویق کرد. اما جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، اخیرا به سی‌ان‌ان گفت: در هر مذاکره‌ای یک داد و ستد جریان دارد.

منتقدان دولت جو بایدن می‌گویند باید از ابزارهای دیگری برای بازگرداندن شهروندان به آمریکا استفاده شود. در این حال، برخی از کارشناسان نیز از اینکه برخی شهروندان با نادیده گرفتن هشدارها به ایران سفرهای «غیر ضروری» می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، مصمم است که اطمینان حاصل کند که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نمی‌یابد.

وی گفت این «عزم» رئیس جمهوری آمریکا همچنان «مانند سنگ محکم است.»

آنتونی بلینکن در ادامه سخنانش گفت که آمریکا در واکنش به تلاش ایران برای مداخله در کشتیرانی‌، حضور نظامی خود را در خلیج فارس تقویت کرده است و تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در مجموع، رویکرد آمریکا نسبت به ایران تغییر نکرده است و دولت بایدن به استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی در قبال ایران ادامه می‌دهد.

آقای بلینکن تاکید کرد که اولویتی بالاتر از امنیت و رفاه آمریکایی‌ها در سراسر جهان ندارد و وزارت امور خارجه ایالات متحده برای کمک به آزادی کسانی که به ناحق بازداشت شده‌اند، ادامه می‌دهد.

او گفت آمریکا همچنان به مسئول دانستن «رژیم» جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر، اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه، و تهیه پهپادها برای روسیه به منظور استفاده علیه اوکراین، ادامه می‌دهد.

همان‌زمان، منابع «العربیه» در واشینگتن فاش کرده بودند که توافق جدید میان دولت بایدن و ایران پیرامون آزادی پنج گروگان آمریکایی، در ازای آزادسازی 10 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده تهران از جمله 6 میلیارد دلار در کره جنوبی و 4 میلیارد در عراق و ژاپن است.

بنا به گفته خانواده یک زندانی آمریکایی در ایران، تهران روز چهارشنبه، 18 مرداد، پنج آمریکایی (4 مرد و یک زن) را از زندان به حبس خانگی انتقال داد.

منتقدان به این توافق به ویژه جمهوری‌خواهان در ایالات متحده می‌گویند که توافق دولت آمریکا با حکومت ایران بر سر آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران باعث می‌شود تهران به «گروگان‌گیری» اتباع کشورهای غربی ادامه دهد.

پیشتر، محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران در یک برنامه زنده تلویزیونی در ایران چنین شگردی برای به بند کشیدن شهروندان خارجی و افراد دوتابعیتی را یک «منبع درآمد ارزی» برای نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.