بازداشت ۱۰ نفر در ارتباط با تیراندازی در شاهچراغ؛ تهدید به «انتقام سخت»

در ادامه واکنش مقامات جمهوری اسلامی به حمله مسلحانه به «حرم شاهچراغ»، رییس دادگستری استان فارس از بازداشت ۱۰ نفر در این رابطه خبر داد و نمایندگان مجلس «عوامل و حامیان» این حمله را به «انتقام سخت» تهدید کردند.

کاظم موسوی، رییس کل دادگستری استان فارس، اعلام کرد که عامل تیراندازی در شاهچراغ «خود را رحمت‌الله نوروزف معرفی کرده و تبعه تاجیکستان است».

او اعلام کرد که «تعداد بازداشتی‌های مظنون» در ارتباط با حمله به شاهچراغ به هشت نفر رسید و «تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند».

با این حال خبرگزاری تسنیم از بازداشت ۱۰ نفر درباره این حمله خبر داده است.

مقامات متعدد جمهوری اسلامی در واکنش به این واقعه بیانیه‌هایی را منتشر کردند.

تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکرات جداگانه‌ای تاکید کردند که «انتقام سختی در انتظار عوامل» این حمله است.

عبارت «انتقام سخت» یادآور شلیک موشک به پایگاه آمریکا در عراق در انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی است که در پی آن موشک‌های سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را ساقط کرد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز در پیامی اعلام کرد: «عاقبت دردناکی در انتظار عاملان، آمران و پشتیبانان جنایت حرم مطهر شاهچراغ خواهد بود.»

در این میان احمد وحیدی، وزیر کشور، حمله به شاهچراغ را «ادامه سوزاندن قرآن در اروپا» خواند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، نیز گفت: «ناامن سازی کشور و برهم زدن آرامش مردم و مختل کردن زندگی روزمره مردم پروژه همیشگی دشمنان است که در هفته‌های اخیر شدت یافته است.»

در حالی که هنوز گروهی مسئولیت حمله به شاهچراغ را بر عهده نگرفته، مقامات جمهوری اسلامی این حمله را به گروه داعش نسبت می‌دهند.

در همین حال محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، انگیزه فرد مهاجم را «انتقام‌گیری» از اعدام دو متهم حمله قبلی ذکر کرد.

حکم اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی، دو متهم حمله به «حرم شاهچراغ» شیراز بامداد روز شنبه ۱۷ تیر در ملاءعام اجرا شد. سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان حقوق بشر ایران درباره اجرای این احکام هشدار داده بودند و خواهان اقدام بین‌المللی برای توقف آن‌ها شده بودند.

چهارم آبان سال ۱۴۰۱ در جریان خیزش انقلابی ایرانیان و هم‌زمان با چهلمین روز قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، حمله مسلحانه‌ای به «حرم شاهچراغ» در شیراز شکل گرفت که به گفته منابع رسمی در ایران، ۱۳ کشته و ۲۵ زخمی بر جای گذاشت.

عامل اصلی تیراندازی به گفته رسانه‌های داخل ایران همان روز و در جریان درگیری با نیروهای انتظامی کشته شد.

پس از حمله به شاهچراغ در چهارم آبان ۱۴۰۱ تناقضات مختلفی درباره روایت مقامات حکومت از این حمله و نسبت دادن آن به گروه داعش آشکار شد.

همچنین بررسی ایران‌اینترنشنال روی بولتن‌های سری خبرگزاری فارس برای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نشان دهنده آن بود که جمهوری اسلامی پیش از حمله اول به «حرم شاهچراغ» در شیراز از وقوعش خبر داشته اما مانعش نشده است.

در یکی از این بولتن‌های سری که با هک خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه، از سوی گروه هکری بلک‌ریوارد به دست ایران‌اینترنشنال رسید، نوشته شده بود فرمانده کل سپاه پاسداران قصد دارد فرمانده سپاه شیراز را تغییر دهد.

در ادامه این سند با فونتی دیگر نوشته شده: «چون سپاه از قبل در جریان حمله به شاهچراغ بوده است.»

همچنین در بولتن سری دیگری فاش شد که وزارت اطلاعات پیش از حمله به شاهچراغ، عامل دوم ادعایی را شناسایی کرده اما به بهانه کسب اطلاعات بیشتر از گروه، جلویش را نگرفته است.

در سندی دیگر هم ادعا شده که اعضای یک تیم تروریستی که پشت پرده حمله به شاهچراغ بوده، چند هفته قبل‌تر شناسایی و بازداشت شده بودند.