نبرد در قلب شهر غزه؛ اسرائیل عملیات از کار انداختن شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس را آغاز کرد

نبرد در قلب شهر غزه؛ اسرائیل عملیات از کار انداختن شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس را آغاز کرد

اسرائیل اعلام کرد که هدف نیروهای ارتش این کشور در عملیات روز چهارشنبه یافتن و از کار انداختن شبکه گسترده تونل‌های زیرزمینی شبه نظامیان حماس در نوار غزه است.

شهر غزه، پایگاه اصلی حماس در سرزمین‌های فلسطینی، توسط نیروهای اسرائیل محاصره شده است. اسرائیل می‌گوید نیروهایش تا قلب این شهر پرجمعیت پیشروی کرده‌اند در حالی که حماس مدعی است که جنگجویانش خسارات سنگینی به نیروهای اسرائیلی وارد کرده‌اند.

حماس اعلام کرد که تانک‌های اسرائیلی با مقاومت شدید جنگجویانش که از شبکه تونل‌ها برای کمین استفاده می‌کنند، مواجه شده‌اند.

از زمان حمله موشکی حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که ۱۴۰۰ قربانی گرفت که اکثرا غیرنظامی بودند، اسرائیل با هدف آنچه که «نابودی» حماس عنوان شده، شمال نوار غزه را هدف حملات هوایی و زمینی خود قرار داده که تا کنون بنا بر ادعای مقام‌های بهداشتی غزه بیش از ۱۰ هزار فلسطینی را به کام مرگ فرستاده است.

اسرائیل می‌گوید تا زمانی که حماس ۲۴۰ نفری را که در جریان حمله ۷ اکتبر گروگان گرفته آزاد نکند، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. در مقابل، حماس هم می‌گوید، تا زمانی که غزه مورد حمله است، گروگان‌ها را آزاد و حملات خود را متوقف نخواهد کرد.

آخرین تحولات جنگ حماس و اسرائیل در روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۸ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی را در این صفحه دنبال کنید.

ارتش اسرائیل مدعی شد: مسئول توسعه تسلیحات حماس در غزه را کشتیم
ارتش اسرائیل در جدیدترین گزارش عملیاتی خود در کانال تلگرامش نوشت: «براساس گزارش آژانس امنیت و ارتش اسرائیل، یک جت جنگنده ارتش این کشور، محسن ابوزینا، رییس تسلیحات و صنایع حماس در بخش تولید آن را کشته است.»

محسن ابوزینا، یکی از توسعه‌دهندگان پیشرو تسلیحات حماس و متخصص در ارتقای سلاح‌های استراتژیک و موشک‌های مورد استفاده حماس بود.

در این خبر همچنین گفته شده که نیروهای ارتش اسرائیل یک هسته تروریستی را شناسایی کردند که قصد شلیک موشک‌های ضدتانک به سمت نیروهای اسرائیل را داشته است. ارتش اسرائیل ادامه داد که «نیروهای ارتش اسرائیل یک هواپیما را برای حمله به یک هسته تروریستی که مسئول پرتاب موشک به سمت اسرائیل بود را هدایت کرده‌اند» و این اهداف منهدم شده است. البته این ادعاها به طور مستقل تایید نشده است.

وزارت بهداشت حماس در غزه مدعی شده که از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی در نوار غزه کشته شده اند. این امکان برای خبرنگاران بین‌المللی وجود ندارد که به طور مستقل آمار تلفات داخل غزه را تایید کنند.

مشاور نتانیاهو: غزه پس از شکست حماس با حمایت‌های بین‌المللی و کشورهای عربی بازسازی می‌شود
مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه گفت که طرح اسرائیل پس از جنگ، «اشغال همیشگی» غزه نیست.

مارک ریگو به کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم شما می توانید انتظار روندی انعطاف‌پذیرتر داشته باشید که در آن ما بتوانیم در صورت لزوم وارد و خارج [غزه] شویم تا با وضعیت امنیتی مقابله کنیم. ما در مورد اشغال مستمر نوار غزه صحبت نمی‌کنیم.»

ریگو گفت: «زمانی که این جریان تمام شد و ما حماس را شکست دادیم، بسیار مهم است که این عنصر تروریستی احیا نشود و یک حماس دیگر دوباره به وجود نیاید.» او ادامه داد: «باید حضور امنیتی اسرائیل وجود داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که اسرائیل غزه را دوباره اشغال خواهد کرد، این بدان معناست که اسرائیل برای اداره غزه در آنجا حضور داشته باشد.»

او ادامه داد: «ما علاقه‌مند به ایجاد چارچوب‌های جدیدی هستیم که در آن غزه‌ای‌ها بتوانند بر خود حکومت کنند. اینجا می‌توان از حمایت بین‌المللی برای بازسازی غزه استفاده کرد. امیدواریم بتوانیم از کشورهای مختف از جمله کشورهای عربی برای بازسازی غزه غیرنظامی شده پس از حماس کمک بگیریم.»

سازمان ملل می‌گوید تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها در حال فرار از منطقه جنگی در شمال غزه هستند
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که سرعت فرار غیرنظامیان فلسطینی از منطقه جنگی در شمال غزه با تشدید عملیات هوایی و زمینی اسرائیل در آنجا افزایش یافته است.

این آژانس سازمان ملل متحد گفت که روز سه شنبه حدود ۱۵ هزار نفر فرار کردند، در حالی که این رقم در روز دوشنبه ۵ هزار نفر و در روز یکشنبه ۲ هزار نفر بوده است.

منطقه پرجمعیت شمالی غزه، به ویژه شهر غزه و اردوگاه‌های شلوغ شهری مجاور، کانون کارزار اسرائیل برای سرکوب حماس است که ۱۶ سال بر غزه تسلط داشته است.

یکی از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز در غزه کشته شد
سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) شامگاه سه‌شنبه از کشته شدن یکی از کارکنان خود در غزه خبر داد.

بر پایه اعلام این سازمان بشردوستانه، محمد الاهل، تکنسین آزمایشگاهی که بیش از دو سال برای پرشکان بدون مرز کار کرده بود، در جریان بمباران اردوگاه آوارگان فلسطینی توسط اسرائیل که روز ۶ نوامبر رخ داد، همراه با چند تن از اعضای خانواده خود کشته شد.

سازمان پزشکان بدون مرز با ابراز تاسف از کشته شدن یکی از کارکنان خود تاکید کرد: « «تقاضای بی‌وقفه ما برای آتش‌بس فوری بی‌پاسخ مانده است و ما تکرار می‌کنیم که این تنها راه برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر در غزه و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند است.»

مقام ارشد اسرائیل: نوار غزه را دوباره اشغال نمی‌کنیم
ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل سه‌شنبه شب در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «اسرائیل نوار غزه را دوباره اشغال نخواهد کرد.»

این مقام اسرائیلی افزود: «ما ۱۷ سال است که به طور کامل از غزه عقب‌نشینی کرده‌ایم و یک سرزمین تروریستی را بازیابی کرده‌ایم. لذا باید باید مسئولیت امنیت این منطقه را تمام و کمال و برای مدت نامحدود در اختیار داشته باشیم.»

او تاکید کرد:« ایفای این مسئولیت به منزله اشغال نوار غزه نخواهد بود.»