آسوشیتدپرس: 75 درصد ساختمان‌های غزه بر اثر بمباران به‌ کلی ویران شدند


به گفته کارشناسان، تسلیحات مورد استفاده در غزه همچنین شامل بمب‌های 900 کیلوگرمی سنگرشکن شده که صدها نفر را در مناطق پرجمعیت کشتند

با تداوم بمباران‌های اسرائیل در غزه از دو ماه و نیم گذشته تاکنون، عکس‌های ماهواره‌ای نشان داد که 75درصد ساختمان‌های این شهر به طور کلی منهدم شده است.

«آسوشیتدپرس»، جمعه یکم دی، گزارش داد که به نظر شماری از کارشناسان، حمله نظامی اسرائیل به «خونین ترین و ویران‌گرترین حمله تاریخ» تبدیل شده و گوی سبقت را از بمباران آلمان در جریان جنگ دوم جهانی ربوده است.

به گفته این محافل، حجم ویرانی‌ها در غزه از تخریب و ویرانی در حلب سوریه در فاصله سال‌های 2012 تا 2016 یا ماریوپل در اوکراین و یا حتی بمباران آلمان توسط متفقین در طول جنگ جهانی دوم، فراتر رفته است.

رکورد تاریخی ویران‌گری
در این زمینه، رابرت بیب، مورخ نظامی آمریکایی گفت که در فاصله سال‌های 1942 تا 1945، متفقین به 51 شهر و کلان‌شهر آلمان حمله و حدود 40 تا 50 درصد از مناطق شهری را ویران کردند.

بیب افزود که این آمار معادل 10 درصد ساختمان‌ها در سراسر آلمان است، در حالی که بیش از 33 درصد ساختمان‌ها در سراسر غزه، با تراکم بالای جمعیتی در مساحتی بالغ بر 140 مایل مربع (360 کیلومتر مربع)، منهدم شده است.

آمار بالای کشته‌ها
شمار قربانیان این جنگ همچنین از آمار کشته‌ها به دست ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در عملیات خود طی سه سال خود علیه «داعش» نیز بالاتر رفته است.

ارتش اسرائیل اطلاعات چندانی در مورد انواع بمب‌ها و آتش توپخانه مورد استفاده خود نمی‌دهد اما ترکش‌های پیداشده در شماری از مواضع هدف‌قرار گرفته و تحلیل صحنه‌های گرفته‌شده از برخی از حملات، کارشناسان را به این باور رسانده که اکثریت قریب به اتفاق بمب‌های انداخته‌شده روی نوار غزه، ساخت آمریکا بودند.

استفاده از بمب‌های 900 کیلویی
به گفته کارشناسان، تسلیحات مورد استفاده در غزه همچنین شامل بمب‌های 900 کیلوگرمی سنگرشکن شده که صدها نفر را در مناطق پرجمعیت کشتند.

تحلیل تصاویر برداشته شده به وسیله ماهواره «کوپرنیکوس سنتینل-1» از سوی مرکز مطالعات عالی دانشگاه نیویورک نشان داد که 75درصد ساختمان‌های شمال غزه و 25درصد ساختمان‌های جنوب خان‌یونس، کاملا ویران شده است.

طبق گفته کارشناسان، شمار ساختمان‌های آسیب‌دیده در خان‌یونس صرفا ظرف دوهفته نخست حمله زمینی اسرائیل، چندبرابر افزایش یافته که شامل مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و فروشگاه‌ها می‌شود.

این در حالی است که به گفته ناظران سازمان ملل، نزدیک به 70 درصد مدارس در سراسر غزه آسیب دیدند.

جنگ غزه تاکنون بیش از 20 هزار کشته شامل حدود 8000 کودک برجای گذاشته و تعداد مجروحان از 52000 نفر فراتر رفته و اکثر بیمارستان‌ها به دلیل تخریب و کمبود تجهیزات پزشکی و فقدان سوخت، متوقف شده‌اند.