تحریم چند شخص و نهاد به‌دلیل تامین فناوری برای بانک مرکزی ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه تدارکاتی که مسئول تسهیل صادرات غیرقانونی کالا و فناوری از شرکت‌های آمریکایی به خریدارانی در ایران، از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود را تحریم کرد . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر به اتهام تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه فرد و چهار نهاد را در ارتباط با تهیه و تامین فناوری پیشرفته از آمریکا برای استفاده بانک مرکزی جمهوری اسلامی و به‌دلیل نقض محدودیت‌ها و تحریم‌های صادراتی آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.یکی از نهادهای تحریمی شرکت خدمات انفورماتیک ایران، زیرمجموعه بانک‌ مرکزی‌ست، که مسوول نظارت بر شبکه شتاب و شاپرک در ایران نیز هست.

یک شرکت وابسته به این شرکت به نام ای‌بی‌اس هم، که در امارات متحده مستقر است، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته، چرا که کالا و فناوری‌های حساس را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از چندین شرکت آمریکایی تامین و به بانک مرکزی ایران می‌رساند.

ابوطالب نجفی، مدیر این شرکت، یکی از افرادی‌ست که نامش در فهرست جدید تحریم‌ها ذکر شده. شرکت ای‌بی‌سی وانمود می‌کرد مصرف‌کننده نهایی کالا یا فناوری‌ست، در حالی که آنها را به دست بانک مرکزی می‌رساند.فرد و نهاد دیگر تحریم‌شده محمدرضا خادمی و شرکت مستقر در امارات او، به نام فریدم استار، هستند که به دلیل تسهیل انتقال کالا به شرکت خدمات انفورماتیک ایراندر این لیست قرار گرفتند. خادمی از طریق این شرکت گواهی‌های جعلی کاربری نهایی تهیه می‌کرد، که در آنها ادعا شده بود کالا به کشورهای دیگری، غیر از ایران، ارسال می‌شود.پوریا میردامادی، شهروند ایرانی-فرانسوی و کارمند شرکت خدمات انفورماتیک ایران و یک شرکت مستقر در ترکیه به نام تد نیز تحریم شدند، چرا که با هماهنگی شرکت خدمات انفورماتیک ایران و نهادهای وابسته به آن، در تلاش برای دست پیدا کردن به کالا و فناوری تحریمی آمریکا بودند.

در میان کالاها و فناوری‌هایی که به بانک مرکزی رسیده، اقلامی بودند به‌ عنوان اقلام امنیت اطلاعاتی طبقه‌بندی می‌شوند، که تحت نظارت امنیت ملی و ضد‌تروریسم وزارت بازرگانی آمریکا هستند.برایان نلسون، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا، دراین‌باره گفت: «بانک مرکزی ایران در حمایت مالی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله، که دو بازیگر کلیدی‌اند که قصد بی‌ثبات کردن بیشتر خاورمیانه را دارند، نقش مهمی ایفا کرده است.»

او همچنین تاکید کرد که آمریکا از تمام ابزارهای موجود برای متوقف کردن تلاش‌های غیرقانونی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور دستیابی به این فناوری‌ها استفاده می‌کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ به‌علت نقش‌آفرینی در تامین مالی سپاه پاسداران، نیروی قدس و حزب‌الله لبنان تحریم شده بود. این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا طبق دستور اجرایی سازمان مبارزه با تروریسم انجام شده که طبق آن، کمک مادی، حمایت مالی، مادی، یا تامین فناوری یا کالا یا خدمات برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله ممنوع اعلام شده است.

شرکت خدمات انفورماتیک، از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی، یکی از شرکت‌های تابع این بانک است که بازوی تجارت این فناوری‌ها شناخته می‌شود.متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم گفت تحریم جدید واشینگتن علیه این شبکه نشان می‌دهد نقض این محدودیت‌ها چه پیامدهایی دارد. او بر تعهد آمریکا به استفاده از همه ابزارها برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم تاکید کرد.دو موسسه امارات متحده عربی، یک بنگاه در ترکیه، و سه فرد به نام‌های سید ابوطالب نجفی، محمدرضا خادمی، و پوریا میردامادی در فهرست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند. یکی از شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی متهم است که دور زدن تحریم‌های آمریکا را تسهیل کرده و به‌دروغ خود را دریافت کننده نهایی این خریدها معرفی کرده است، در صورتی که این خریدهای مشمول تحریم‌ها، برخلاف ادعای این شرکت‌، به ایران منتقل شده‌ است.سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، نیز بر خرید غیرقانونی این اقلام از آمریکا نظارت داشته است.وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین تاکید کرد که شرکت خدمات انفورماتیک در ترکیه به نام «تد تکنولوژی» نیز کالاها و فناوری‌های آمریکایی را با هماهنگی شرکت‌های صوری خریداری می‌کرده است. پوریا میردامادی، کارمند دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی این شرکت، نیز در این اقدام مشارکت داشته است.وزارت خزانه‌داری آمریکا با تاکید اعلام کرد که در نتیجه این اقدام، کلیه اموال و منافع این اشخاص در آمریکا باید گزارش و مسدود شود. علاوه‌‌بر این، دارایی‌های هر نهادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، انفرادی یا گروهی، مالکیت ۵۰ درصد یا بیشتر سهام آن متعلق به یک یا چند فرد تحریم‌شده باشد نیز مسدود می‌شود.

علاوه بر این، موسسات مالی و اشخاصی که فعالیت‌هایی با این اشخاص تحریم‌شده داشته باشند نیز ممکن است در معرض تحریم قرار گیرند. این ممنوعیت‌ها شامل هرگونه کمک به تحریم‌شدگان یا انتقال ارز، کالا، یا خدمات بین آن‌ها است.

در نتیجه این تحریم‌ها، کلیه اموال و دارایی‌های این سه فرد و چهار نهاد که در آمریکا یا تحت کنترل آمریکاست، ضبط خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر روز جمعه ۱۳ بهمن نیز از تحریم شش فرمانده و عضو ارشد سپاه و یک شبکه تامین کالا و فناوری برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

به گفته نلسون، واشینگتن از تمام ابزارهای موجود برای مختل کردن تلاش‌های غیرقانونی حکومت ایران جهت تهیه فناوری‌های حساس ادامه خواهد داد.