حکومت گور خودش را می کندفرشادمومنی،: اقتصاددان

«وقتی که حکومت دچار بحران مالی می‌شود، از یک طرف برای از بین بردن آن بحران به صورت بسیار بی‌قاعده و بی‌ضابطه چنگ به سر و صورت مردمش می‌اندازد و از سوی دیگر از طریق مسئولیت‌گریزی سیستماتیک در زمینه امور حاکمیتی، گور خود را می‌کند.»

 مومنی گفته «اگر یک اقتصادی در یک دوره میان‌مدت یا بلندمدت خوب کار نمی‌کند، در چنین شرایطی اصلاح متغیرهای اقتصادی، دیگر پاسخگو نیست و راه نجات این است که به سمت حیطه سیاست برویم؛ یعنی جایی که قاعده بازی اقتصادی تعریف می‌شود.» در مافیای جمهوری اسلامی سیاست تعطیل شده و تصمیم‌ها برمبنای منافع مافیا گرفته می‌شوند.

«هیچ عنصری مشروعیت‌سوزتر و ناپایدارسازتر از فساد در ساخت سیاسی نیست. فساد خصلت پنهان‌کارانه دارد. وقتی یک ساختار قدرتی به هر دلیل و توجیهی باب مشارکت فعال و فراگیر مردم در سرنوشت خودشان را مسدود یا محدود کند، بهایی که می‌پردازد این است که از طریق فساد با بحران مشروعیت، ناکارآمدی و غلتیدن در دورهای باطل توسعه‌نیافتگی گرفتار می‌شود.» در مافیای جمهوری اسلامی، تنها کسانی امکان تاثیرگذاری بر امور را دارند که عضو «خانواده بزرگ مافیا» باشند و دیگران-یا همان ملت ایران- نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند.

«گستره و عمق فساد نشانه میزان و شدت قدرت استثمار فرودستان توسط حکومت‌گران یا فرادستان است. توزیع ناعادلانه قدرت بزرگترین نیروی محرکه توزیع ناعادلانه ثروت، گسترش و تعمیق فساد، وابستگی‌های ذلت‌آور به دنیای خارج، تشدید بحران محیط زیست و فقر و نابرابری است.» همه ما از عمق فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی آگاهیم و هر روز این وضعیت فلاکت‌بار را زندگی می‌کنیم.

شماره یک حیاتی‌ترین عناصر برای گسترش و تعمیق فساد، محور قرار گرفتن «ارادت‌سالاری» است که ویژگی اساسی یک سیستم مافیایی است و در تمامی کارتل‌های مافیایی صدق می‌کند. مومنی گفته «در شرایط کنونی یکی از نگران‌کننده‌ترین جلوه‌های تسخیرشدگی ساختار قدرت به دست رانت‌خوارها، رباخوارها، دلال‌ها و واردکننده‌ها را شاهد هستیم. در واقع هم به نام دولت و هم به نام بازار در شرایط تشخیرشدگی ساختار قدرت به نفع گروه‌های ذی‌نفع مافیایی، می‌بینیم که اراده مافیاها حاکم می‌شود.»

«دو ریشه اصلی فساد که منجر به فروپاشی از درون اتحاد شوروی شد، یکی دل بستن به سیاست‌زدایی و مشارکت‌زدایی از مردم در بازارهای سیاست و اقتصاد و دلخوش کردن به توان سرکوب سیاسی ساختار قدرت بود و دوم تیغ کند قوه قضائیه اتحاد شوروی در برابر فعالیت‌های مافیایی خودی‌ها و تیغ مهلک و کشنده قوه قضائیه اتحاد شوروی در برابر انتقادهای مشفقانه سیاسی بود.»

ما ملت ایران باید دست به دست هم داده و کشورمان را از این مصیبت نجات دهیم و مملکت‌مان را از مافیا پس بگیریم. جنبش حساب‌رسی اجتماعی در این مسیر به ما کمک می‌کند تا با زیر نظر بردن بخش‌های مختلف مافیا، درباره آنها اطلاعات دقیق و جزئی جمع‌آوری و منتشر کنیم تا عریان در برابر اراده ملت قرار بگیرند. / ویرایش ذهن