میلر: کمک می کنیم دیگر کشورها نیز سپاه را «گروه تروریستی» قلمداد کنند

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت بایدن با ارائه اطلاعات درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران به سایر کشورها، به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای تروریستی اعلام کردن این گروه کمک خواهد کرد.

میلر در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا با استقبال از اقدام اخیر کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه، «تروریسم و توطئه‌های مرگبار» این گروه را «خطری برای کل جهان» دانست و بر حمایت آمریکا از اقدام مشابه سایر کشورها تأکید کرد.

او اضافه کرد که ارائه اطلاعات به متحدان آمریکا در مورد حامیان تروریسم در جهان کاری است که ایالات متحده بطور معمول انجام می دهد.

وی همچنین نسبت به گزارش اخیر افزایش توان غنی‌سازی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و این اقدام را غیرضروری برای یک برنامه اتمی غیرنظامی خواند. میلر از جمهوری اسلامی خواست تا بدون تأخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

گزارش جدید روزنامه واشنگتن پست مبنی براینکه نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو و نطنز توان غنی‌سازی جمهوری اسلامی را سه برابر خواهد کرد مایه نگرانی دولت بایدن شده است.

در خصوص گزارش مربوط به توانایی «مدل‌سازی کامپیوتری» سلاح اتمی، میلر اظهار داشت که در حال حاضر به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی قصد تولید بمب اتم قابل آزمایش را داشته باشد، اما این موضوع نیز تحت نظر خواهد بود.

او به بیانیه پایانی نشست گروه ۷ نیز اشاره کرد که از جمهوری اسلامی خواسته شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون تآمل همکاری کند و گفت آمریکا از نزدیک کارهای جمهوری اسلامی در سایت های اتمی را زیر نظر خواهد داشت.
دولت کانادا روز چهارشنبه رسما اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار داده است.

دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که دولت این کشور تصمیم گرفته سپاه پاسداران را «تحت مقررات کیفری» به عنوان سازمان تروریستی به شمار بیاورد.

وزیر امنیت عمومی کانادا، جمهوری اسلامی را به «حمایت از تروریسم»، نقض حقوق بشر در «داخل و خارج از ایران» و همچنین «تمایل به بی‌ثبات‌سازی نظم بین‌المللی قانون‌محور» متهم کرد.

با این تصمیم دولت کانادا ورود فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران به خاک این کشور ممنوع می‌شود.دولت آمریکا در فروردین سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.مایکل مک‌کال، رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، گفت: «این اقدام به تهران پیام روشنی می‌دهد که اقدامات تروریستی تحمل نمی‌شود و نباید تحمل شود.»

این مقام بلندپایه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت: «در حالی که رژیم همچنان به گسترش بی‌ثباتی در مقیاس جهانی، از یمن گرفته تا اوکراین، ادامه می‌دهد، من از همه شرکا و متحدان می‌خواهم که از کانادا پیروی کنند.»

ساعتی پیش نیز یک سخنگوی دولت ایالات متحده بابت تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کانادا قدردانی کرد و گفت که از اقدام مشابه کشورهای دیگر در این زمینه حمایت می‌کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ کتبی به بخش فارسی صدای آمریکا نوشت که «تروریسم و توطئه‌های مرگبار» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «خطری برای کل جهان» است و «دولت بایدن آماده است از هر کشوری که قصد داشته باشد سپاه پاسداران را تشکیلاتی تروریستی بداند، حمایت کند.»دولت کانادا، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که تصمیم گرفته است سپاه پاسداران را «تحت مقررات کیفری» به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

همچنین، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا گفت: «ما به شدت به کانادایی‌ها توصیه می‌کنیم که به ایران سفر نکنند و از کسانی که در حال حاضر در آنجا هستند می‌خواهیم تا فوراً بازگردند.»

تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت کانادا با واکنش مثبت فعالان سیاسی، مدنی، حقوق بشری و چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی همراه شد؛ بسیاری از اروپا و استرالیا خواسته‌اند تا اقدامی مشابه انجام دهد.