خانه / اخبار مهم روز / نوول ابسرواتور : مرگ سنوار چرخشی تاریخی است که نابودی سریع حماس را در پی دارد

نوول ابسرواتور : مرگ سنوار چرخشی تاریخی است که نابودی سریع حماس را در پی دارد

با مرگ سنوار سازمان حماس به وضعیت بیست سال پیش خود بازگشته است، یعنی به یک گروه شبه نظامی که به سرعت رو به نابودی است، هر چند با به کارگیری ارعاب علیه مردم غزه و تصاحب انحصاری کمک‌های بشردوستانه هنوز در برخی مناطق خود را سر پا نگاه داشته است.دیوید خلفا، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با هفته‌نامۀ فرانسوی نوول‌ابسرواتور، کشته شدن رهبر حماس، یحیی سنوار را چرخشی تاریخی دانسته دست کم به این خاطر که سنوار پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در حفاظت‌گاه سپاه پاسداران در تهران تمام قدرت حماس را منحصراً در دست گرفته بود.

دیوید خلفا کشته شدن سنوار را انفجاری حقیقی در سازمان حماس دانسته و گفته است که در این انفجار یک وجه مهم روانشناسانه وجود دارد، زیرا بخشی از شبه نظامیان حماس طی ماه‌های گذشته روحیه خود را باخته‌اند. شرایط نبردها در غزه شدیداً رو به سختی و وخامت گذارده و خود غزه به تلی از خاکستار بدل شده است.

به گفتۀ کارشناس هفته‌نامۀ نوول ابسرواتور مردم غزه نیز اکنون علیه حماس لب به اعتراض گشوده‌اند و معتقدند که رهبران این گروه با ماجراجویی ویرانگر خود، مردم غزه را در معرض انتقامجویی اسرائیل قرار دادند و خودشان به نحو وقیحانه‌ای در تونل‌ها پناه گرفتند و مردم غیرنظامی را در مقابل بمباران‌های اسرائیل تنها گذاشتند.

به گفتۀ دیوید خلفا، امروز سازمان حماس به وضعیت بیست سال پیش خود بازگشته است، یعنی به یک گروه شبه نظامی که به سرعت رو به نابودی است، هر چند با به کارگیری ارعاب علیه مردم غزه و تصاحب انحصاری کمک‌های بشردوستانه هنوز در برخی مناطق خود را سر پا نگاه داشته است.کارشناس مسائل خاورمیانه بعید دانسته که با مرگ سنوار جنگ خاتمه یابد. دیوید هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته است که جنگ تنها در صورتی خاتمه می یابد که تمام عوامل حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل دستگیر و کلیه گروگان‌های اسرائیلی آزاد شوند.

کارشناس فرانسوی سپس گفته است که محتمل‌ترین سناریو پس از کشته شدن یحیی سنوار ایجاد نوعی تعادل میان شاخۀ سیاسی و شاخۀ بیرونی این گروه است و تعیین رهبر جدید حماس که به غربی‌ها و اسرائیلی‌ها امکان بدهد برای دستیابی به آتش‌بس در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی به دولت دوحه، حامی حماس، فشار وارد آوردند. به گفتۀ کارشناس فرانسوی در حال حاضر غزه در آشوب است و مسئله کلیدی از این قرار است که آیا حماس تسلیم خواهد شد یا فرو خواهد پاشید و آیا بنیامین نتانیاهو خواهد توانست با اتکاء به پیروزی به دست آمده پایه های اجتماعی خود را در بین طرفداران راست و راست افراطی به پذیرش یک آتش‌بس راضی کند.