خانه / اخبار مهم روز / پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول: سبقت بریکس از گروه هفت

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول: سبقت بریکس از گروه هفت

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اعضای بریکس که اجلاس سران و نمایندگان ارشد کشورهای همکار آن در کازان روسیه آغاز شده است، می‌توانند رشد اقتصادی بیشتری از گروه هفت شامل کشورهایی با اقتصاد پیشرفته همچون آمریکا، آلمان و ژاپن داشته باشد.

به گزارش «بلومبرگ»، با توجه به پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول که اخیرا منتشر شده است، در مقایسه با داده‌های شش ماه گذشته در زمینه برابری قدرت خرید،اکنون برآوردها نشان می‌دهد کشورهای اصلی عضو بریکس یعنی چین، برزیل، هند و روسیه در پنج سال آینده سهم بیشتری در رشد اقتصادی جهان خواهند داشت.
محاسبات «بلومبرگ» براساس این پیش‌بینی‌ها نیز حاکی است که چین در پنج سال آینده درکل با ۲۲ درصد رشد اقتصادی از مجموعه کشورهای گروه هفت، پیشی خواهد گرفت. هند نیز به عنوان غول نوظهور اقتصادی تا سال ۲۰۲۹ به رشدی بیش از ۱۵ درصد می‌رسد.پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد بازارهای جهانی جدید سهم بیشتری در اقتصاد جهانی خواهند داشت، زیرا در کشورهای فقیرترو با جمعیت بیشتر قدرت خرید با تعدیل قیمت‌ها می‌تواند به گسترده‌ شدن بازار منجر شود.

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مصر، یکی از اعضای جدید بریکس در پنج سال آینده رشد اقتصادی معادل آلمان و ژاپن یعنی ۱.۷ درصد خواهد داشت و ویتنام با ۱.۴ درصد با فرانسه و بریتانیا برابری می‌کند.

با اینکه اقتصاد آمریکا در ربع قرن گذشته سبب شده است تا بسیاری از کشورهای درحال توسعه از رقابت با آن به ویژه پس از همه‌گیری کرونا، بازبمانند اما چین و هند با جمعیت زیاد خود همچنان درحال رقابت با آمریکا هستند. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که روز پنج‌شنبهمنتشر شد اقتصاد چین در سال جاری بطور میانگین ۴.۸ و اقتصاد آمریکا حدود ۲.۷ درصد رشد خواهد داشت.

برآوردهای این گزارش نشان می‌‌دهد بازارهای جدید که قدرت‌هایاقتصادی جدید نظیر چین و هند آنها را در اختیار دارند تا سال ۲۰۲۹ با ۳.۹ درصد رشد بالاترین میزان شکوفایی اقتصادی را دارند درحالی که رشد اقتصادی مجموع بازار جهانی به ۳.۱ درصد کاهش می‌یابد.

درهمین حال رشد اقتصادی کانادا و ایتالیا با حدود یک درصد در پنج سال آینده چیزی شبیه به فقیرترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای عضو بریکس نظیر بنگلادش و فلیپین خواهد بود.

براساس برآوردهای صندوق جهانی پول، اقتصاد ایران تا پنج سال آینده به تدریج ضعیف‌تر خواهد شد و از تمام کشورهای خاورمیانه به جز چند کشور جنگ‌زده و در وضعیت بحرانی شدید دیگر نظیر افغانستان، تونس، لیبی، فلسطین و لبنان با کمترین رشد اقتصادی روبرو خواهد بود.

این گزارش کاهش رشد اقتصادی قطر در پنج سال آینده را نیز پیش‌بینیکرده است اما برآورد کرده است که امارت، مصر و ازبکستان رشد اقتصادی بالاتر از پنج درصد در سال ۲۰۲۹ خواهند داشت و در مجموع رشد اقتصادی خاورمیانه از ۲.۴ در سال جاری به ۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۹ افزایش می‌یابد.

بریکس از سال ۲۰۰۶ با پیوستن قدرت‌های اقتصادی جهان در قرن بیست و یکم یعنی برزیل، روسیه، هند و چین که پس از آن آفریقای جنوبی نیز به آنها پیوست، برای مقابله با انحصار مالی و اقتصادی غرب بنا شد و در سالهای بعد مصر، اتیوپی، امارات، ایران نیز به آن پیوستند.

دیگر کشورهایی که از سال جاری به عضویت بریکس درآمده یا در شرف عضویت هستند عبارتند از سعودی، آذربایجان، ویتنام، کویت، بحرین و صربستان که رشد اقتصادی برخی از این کشورها در سال ۲۰۲۴ بالاتر از میانگین رشد اقتصادی گروه هفت بوده است.