چرا مرگ رفسنجانی به آمریکا یک فرصت ویژه‌یی برای تغییر سیاستش در مورد ایران می دهد- علیرضا جعفرزاده

علیرضا جعفرزادهسایت فاکس نیوز 24 دی ماه 95
به قلم علیرضا جعفرزاده
علی اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از بنیانگذاران رژیم ایران هفته گذشته در 8ژانویه مرد. او بعنوان رئیس جمهور، رئیس پارلمان، معاون فرمانده نیروهای مسلح، رئیس مجلس خبرنگان، نهادی با 88 عضو روحانی که مسئولیت انتصاب رهبری عالی را دارند و رئیس شورای تشخیص مصلحت، نهادی که برای داوری بر سر منازعات قانونی میان پارلمان و شورای نگهبان می باشد، بود. فصل معینی از رژیم اکنون به پایان رسیده و فصل نامعینی شروع شده است.
رفسنجانی یکی از دوقطب حکومت مذهبی که همیشه فرد شمار ه 2 رژیم بود، بعنوان عامل متعادل کننده و نقشی تعیین کننده در حفظ آن بازی می کرد. مریم رجوی رهبر اپوزیسیون گفت ”اکنون این رژیم تعادل داخلی و خارجی خود را ازدست خواهد داد ”او می گوید رژیم مذهبی به ”سرنگونی نزدیک می شود ”. مرگ رفسنجانی یک لحظه تاریخی را برای دولت آینده آمریکابرای پذیرش سیاستی موثرتر ارائه می دهد که بطور استراتژیک تهدیدات چند وجهی تروریستی و اتمی و سرکوب شهروندان ایران را، مهار کند.
هرچند رفسنجانی توسط برخی در غرب بعنوان یک ”پراگماتیست ”یا ”مدره ”درخلال 40سال سابقه اش تصویر می شد، او مسئول سرکوب در داخل، تروریسم درخارج و خواستارتسلیحات اتمی برای رژیم بود. برنامه تسلیحات اتمی مخفی ایران در دوران رفسنجانی شروع و به پیش برده شد و او همکاری با کشورهایی نظیر کره شمالی را تشدیدکرد. درمصاحبه با ایرنا خبرگزاری رسمی رژیم در 27اکتبر 2017 رفسنجانی تایید کرد که درخلال دوره ای که رئیس مجلس و رئیس جمهور بود، هم او و هم رهبرعالی علی خامنه ای بدنبال راه های دستیابی به بمب اتمی بودند. رفسنجانی گفت ”دکترین اصلی ما همیشه جنبه صلح آمیز اتمی بوده اما هیچوقت از ذهن ما بیرون نمی رود که اگر روزی تهدید شویم و ضروری باشد باید بتوانیم به سمت مسیر دیگر برویم ”.. .
در دوران ریاست جمهوری او ده ها هزارزندانی سیاسی درتابستان 1988قتل عام شدند. در سال 1994 انفجار مرکز جامعه یهودیان در بوئنس آیرس منجر به مرگ85نفر شد. آرژانتین سپس حکم دستگیری رفسنجانی را صادر و او را متهم کرد که شخصاً دستور حمله را داده است. اف بی آی جمعبندی کرد که تهران بانی بمبگذاری برج های خوبر عربستان در سال 1996 بود که منجر به کشته شدن 19سرباز آمریکایی شد…/ درخلال دوره ریاست جمهوری رفسنجانی بود که بیش از هرزمان در حیات جمهوری اسلامی نارضایان درخارج به قتل رسیدند، از جمله قتل پروفسور کاظم رجوی درنزدیکی ژنو در آوریل سال 1990 بود، او نماینده شورای ملی مقاومت ایران در سوئیس بود و قتل نماینده شورای ملی مقاومت محمد حسین نقدی درسال 1993 در رم و قتل خانم زهرا رجبی نماینده شورای ملی مقاومت در امور پناهندگان درسال 1996 در استانبول بود./ در عزیمت سریع از جستجوی دولت های پیشین برای اسب شاخدار ”مدره نمایی ”در ایران، دولت آینده ترامپ باید تلاش بین المللی برای مهار، ایزوله وفشار بیشتر بر بزرگترین کشور حامی تروریسم درجهان را رهبری کند که با سیاستی اصولی وقاطع نسبت به حکام جنایتکار تهران خواهد بود، درعین این که با مردم ایران و اپوزیسیون سازمانیافته آن که بدنبال یک جمهوری سکولار، دموکراتیک و غیراتمی درایران است، رابطه برقرار کند ».