نیکی هیلی خواستار اقدام جهانی علیه ایران شد

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و خواستار اقدام «جامعه جهانی» در قبال ایران شد.

خانم هیلی روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه موشکی را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او از عربستان به واشینگتن انتقال داده شده است.

وی اظهار داشت که این موشک، همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض پرتاب کرده بودند.

به گفته این مقام آمریکایی این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

نیکی هیلی تاکید کرد ایران قطعنامه شورای امنیت و برجام را نقض کرده و گفت، اکنون کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای «بی‌ثبات‌‌کننده»‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد.

به گفته نیکی هیلی، هیچ گروه تروریستی در منطقه نیست که ایران از آن حمایت نکند.

نماینده آمریکا، در بخشی دیگر از سخنان خود، خواستار همصدایی کشورهای جهان در مقابل ایران شد. وی گفت آمریکا درصدد است این موضع را در شورای امنیت پیگیری کند.

نیکی هیلی افزود، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همین سبب بود که از امضای برجام خودداری کرد و آن را به کنگره ارجاع داد.

نماینده آمریکا همچنین گفت این موشک به یک فرودگاه غیرنظامی در ریاض شلیک شده بود و می‌توانست به مرگ صدها تن منجر شود.

پیش از این امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز گفته بود که موشک حوثی‌ها «به وضوح ایرانی بوده است» در حالی که نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با رد این اتهام عنوان کرده که بعید می‌داند بتواند موشک برای خوثی‌های یمن ارسال کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت ایالات متحده یک ائتلاف جهانی برای مهار اینگونه رفتارهای ایران ایجاد خواهد کرد، و اقدامات دیپلماتیک نیز بخشی از آن خواهد بود.

دفتر نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود که خانم هیلی ضمن صحبت درباره کمک تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها، اجزای موشک های بالیستیک کوتاه بردی را به نمایش خواهد گذاشت که به تازگی به سمت عربستان سعودی شلیک شد.

ان بی سی نیوز گزارش داد: به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی، نیکی هیلی همچنین شواهد دیگری از گسترش و تکثیر تسلیحات ایران در نقض بالقوه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، رفتارهای برهم زننده ثبات و تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه متحدان آمریکا را ارائه خواهد داد.

چهارم نوامبر موشک بالیستیکی از یمن شلیک شد که موشک پتریوت زمین به هوای نیروی دفاعی عربستان آن را ساقط کرد و تکه های آن در نزدیکی فرودگاه بین المللی ملک خالد در حومه ریاض فرود آمد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، پنج روز پس از آن حمله گفت: «ما ایران را مسول این حمله می دانیم. آن ها این موشک ها را در اختیارشان قرار داده اند… ما معتقدیم این می تواند اقدام به جنگ محسوب شود.»

یک مقام جمهوری اسلامی ایران گفت ادعای سعودی ها عناد آمیز، غیرمسولانه، مخرب و تحریک آمیز است.

رسانه های عرب تصویری را نشان داده اند که بقایای یک موشک توصیف شده است. دفتر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد به ان بی سی نیوز گفت دولت سعودی این عکس را در اختیار رسانه ها قرار نداده است.

بی ثبات سازی و برنامه موشکی

پرزیدنت ترامپ ایران را به بی ثبات سازی در خاورمیانه و همچنین ادامه برنامه موشکی جنجالی متهم می کند. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در سال ۹۴ در شورای امنیت تصویب شد، ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

در یکسال اخیر ایران چندین آزمایش موشکی داشته است. با اینکه جمهوری اسلامی ایران می گوید هدف از این آموزش ها بررسی توان دفاعی است اما گاهی موشک های ایران در اختیار برخی گروه های تروریستی از جمله حزب الله لبنان و حوثی های یمن قرار گرفته است.